måndag 11 mars 2024

Frukostar man minns ... 


I ett inlägg från igår, blev det prat om hotellfrukostar och hur man önskar att dessa ska vara - allt utifrån vad man nu själv drömmer om -. 

Jag kan ärligt säga att frukosten på hotell Celestine i Gdansk, den kommer jag inte att glömma i första taget. Inte i andra heller. 

Sååå fint upplagt var det på buffén var morgon och grönt på alla fat!

Där fann såväl äggröra och korvar/bacon, skinka, ost, mjukostar, yoghurt, mjölk, juice, äppeldricka, olika sorters bröd .., sill på små fat .., keso .., ja, det var helt otroligt! 

Inte var det dyrt heller på det hotellet!


Här står en ur personalen och gör i ordning frukosten.

Hotellet kostar t.ex den  19:e mars 2024: 437 kr för ett dubbelrum och frukosten går på 130 kr.

Ett 3-bäddsrum deluxe går på 631:-, plus 130 kr för frukost/person.

Det är ju inte klokt så billigt det är! 

Här en bild från Bad Doberan i forna Östtyskland. Där var den rara Elvira köksansvarig och titta bara på den lilla ägghalvan .., så förstår ni att hon lagt ner omsorg om vad som fanns på buffén! Lite mozarella på tomaten .., pepparrotsvisp på gravlaxen .., fint räfflat smör .., leverpastej och en bit camenbertost. Med dylika frukostar behövs ju heller ingen lunch.

Billigt hotell det med, vackert beläget på en kulle, hette Pension Bellevue och kostar i skrivande stund 995:- sek per natt i dubbelrum, inklusive frukost. 

Nu tänker jag gå ut i solen och räfsa lite! Detta om frukostar jag minns. (I Tyskland är det ju nästan middagsservering till frukost .., så många olika korvar och pastejer och annat!)

10 kommentarer:

annannan sa...

Hotell Eggers i Göteborg! Väldigt trevlig frukostbuffé med enormt hög kvalitet på allting och fint porslin. Och enormt charmigt klassiskt hotell. Precis vid järnvägsstationen. Under tusenlappen för en person i dubbelrum i lågsäsong. Jag har ju rätt många hotellnätter om året, och det här är det bästa hotell jag har bott på sedan 2018, tror jag. Utan att på något sätt vara det dyraste.

Monet sa...

Fantastiskt fina frukostbufféer! Förstår att du inte glömt dem. Såg på Freedom Travels hemsida att man haft samma ämne uppe. Där pratar många vana resenärer med varandra, både om frukostar i Sverige och utomlands. Genomgående var att man ville ha kaffe och te. Färskpressad juice, ägg och färskt och gott urval av bröd och croissanter, ostar och charkuterier. Plus färsk frukt i mängder. Och varma rätter som äggröra och småkorvar eller bacon eller som i England också med stekta tomater och vita bönor! Många nämnde också de amerikanska frukostarna med waffles och tjocka pancakes, ofta med Nutella. Yoghurt och müsli någon enstaka, mjölk enbart till kaffet så jag tror nog att alla mjölkprodukter är övervägande svenska traditioner. Gröt nämnde ingen? Jag skulle med förtjusning ha ätit allt det du visade!

Elisabet. sa...

annannan: gick in på nätet och kollade på detta hotell och hjälp, det var 10/10 på nästan alla recensioner! Det får man ha i åtanke om det blir något besök i Göteborg. Det är ju bara 12 mil härifrån.

Elisabet. sa...

Monet: Croissanter, våfflor, pannkakor, Nutella .., det är något som jag helt klart kan avvara, men en mig närstående skulle nog svimma av lycka vid det mesta i den vägen. Under pandemin och efteråt var det ofta som äggröran försvann och det var ju deppigt; det är nånting jag mer än gärna tar!

Elisabet. sa...

Monet igen: Oj, den kommentaren bara susade iväg. Yoghurt och mjölk har alla hotell vi besökt de senaste tio åren haft, då menar jag även dem utomlands. T som med glädje äter mjölk och flingor till frukost (bland annat) tackar och tar emot. Själv tycker jag om naturell yoghurt, någon dl, med färska bär i eller frukt.

Monica sa...

Om mjölkprodukter, Sverige har lägst laktosintolerans i världen och tur det kanske, en gång var mjölk viktigt i det arma fattiga Sverige men något som fanns att ge till alla. Men yoghurt, fil och liknande innehåller små mängder laktos och kan tolereras av fler.

Fantastisk frukost du visar och till vilket pris! De borde höja priserna och få in lite mer till sin dåliga ekonomi men då kanske deras egen befolkning inte har råd att checka in.

I Sverige kan man få betala 13 000 för ett dygn, vi hade en svit förstås och var tre. Otroligt vackert och SPA mm ingick, all mat och testunder och kaffestunder. Men ute vid grillen tog jag en pytteliten mineralvatten och den fick jag betala extra för vid utcheck, haha. Och frukosten kan jag säga var inte i den klass du visar men vi bodde på ett slott förstås. Trevligt var det så tycker det var okey. Men både resa, hotell och "din" frukost hade väl inte kostat mer.
Bra tips och också om hotellet i Göteborg.

Elisabet. sa...

Monica: Ja, visst hade jag tur som hittat så bra hotell och till så lågt pris! Nu blir det Litauen och Vilnius och ett gammaldags boende - min syster i Australien skrev, när jag visade foajén - "nej, fy .., så skulle jag aldrig vilja bo, jag vill ha det stramt och modernt!"
Ska bli intressant att se hur vi känner det när vi väl är där. Några slottsboenden blir det aldrig för min del, jag är ju inte heller den eleganta sorten och hade garanterat inte passat in där ,-).

Bloggblad sa...

Bad Doberan! Där var jag på studiebesök före pandemin, besåg den fantastiska medeltida kyrkan och fick veta varför namnet kom till … men tro inte att jag minns … åååå … nu kommer jag att grubbla på om det var en svan eller en hjort som ropade Dbraaa när munkarna letade efter en plats till sitt kyrkbygge.

Bloggblad sa...


Titta! Jag hittade det. Google är fantastiskt.

Ortens namn syftar troligen på det polabiska ordet för bra, dobry. Doberans vapen avbildar tre djur som förekommer i en gammal historia med anknytning till ortnamnet. Enligt legenden blev här två svanar uppskrämda av en hjort. Svanarna flög iväg och skrek "dobre dobre".

Anonym sa...

Bloggblad: Lyckat att du varit där! Vi trivdes så bra där! Tack som förklarade detta med namnet. /Elisabet