söndag 1 februari 2009

Mail från australiensystern ...

"Här är det värmebölja ....eller extreme heat wave som man säger här.

Sedan förra måndagen så har vi haft minst 40C varje dag, - 46C i onsdags och sedan 44C och 43C och inte mycket svalare på nätterna och detta lär ska fortsätta en vecka till.

Hittills har 37 personer dött pga värmen här i Sydaustralien.

Som tur är så har vi AC i vardagsrummet, så där sitter vi hela dagarna och läser eller
tittar på tv och svettas ty ACn drar ju inte ner temperaturen med mer än ca 10C.

Sophia var ganska dålig härom kvällen och jag kunde inte få i henne mera vatten.
Till slut lindade jag in henne i blöta handdukar och mutade henne med en skål glass.

Det gjorde faktiskt susen och hon blev ganska normal igen.

Själv sprayar jag huvudet med kallt vatten hela tiden för när huvudet blir varmt så känns det som om hjärnan skall smälta.

Nu mot en KALL dusch.

Kramar
Birgitta."


// Ja, olika falla ödets lotter. I min lägenhet har det varit polar-isvindar natten mot idag, men det kan bero på annat än väderleken ..., jag har ju, av misstag, haft fönstret öppet hela natten.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Och här är det -10 och massor med snö.

Brrrr.

Inkan© sa...

Jag har sett på CNN att hettan varit enorm och att det åter börjat brinna i närheten av Melbourne. Och jag undrar så hur det går med vingården som grabben från Åsarna har. Torrt.

Evas blogg sa...

Inte kul med hetta men det låter mycket avlägset för här är det just nu - 18 grader. Öppet fönster, burr säger jag!