onsdag 4 februari 2009

Efteråt ....


Förstår ni att jag älskar mina fönster!
Och titta på madame Avocado .., bladen liknar snart vingen på ett flygplan!


... när intervjun är avklarad och jag har pustat ut, blir det lunch.

Nån slgas taco med pitabröd och tzatziki.

Inget märkvärdigt .., mer som Kajsa-Varg-varianten.

Och ett glas rött vin till, serverat i vanligt dricksglas.

Ååå, jag sitter vid slagbordet och mår som en prinsessa.

"Vin en vanlig onsdag ...?!" säger pensionatsvärden häpet när han ringer.

"Ja, just det .., somliga går på After Work, det här är Before Work och jag tycker faktiskt att det är himla gott!" svarar jag.

Sen tänker jag .., det finns tusentals människor som affärslunchar och äter trerättersmenyer med fint vin till ., då tycker man att det är helt okej.

Men om en ensam, medelålders kvinna sitter i sin lilla etta och tar ett glas vin till taco-lunchen .,. då måste man nästan försvara sig.

Även för sig själv, som jag gör nu.

Sånt tycker jag är underligt.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl klart att man skall få ta sig ett glas vin när man är ledig, om man har lust med det. Spelar väl ingen roll vilken veckodag det är, bara det är ett gott vin.

Och jag menar..... Med det jobb du har, så har du ju alltid affärslunch.

Eller hur?

Elisabet. sa...

Bert: just det! Men nu är jag ju ledig och börjar inte förrän elva i morgon .., så ... så värs mycket affärslunch kanske det inte blir ..-)

Men jag tycker att det är GOTT.

Och hjärtat blir lite varmt.

Elisabet. sa...

Värst. Med t.

Monet sa...

Det där tycker jag är modigt av dig att ta upp. Jag ska banne mig göra ett eget inlägg om detta själv.

För det är väl självklart att du får dricka vin till din lunch utan att det blir panik över det.

Jag vill inte hålla på som nybliven utlandssvensk och klanka ner på Sverige. Men är det något man kan bli riktigt irriterad på så är det svenskarnas rabiata inställning till alkohol. Dubbelmoraliskt dessutom.

Just när jag läser hur du känner att du måste försvara ditt rödvinsglas inför dig själv är jag glad att jag bor i ett land med både vinkultur och hundbajs!

Santé Elisabet!

Elisabet. sa...

Monet: och helt ärligt .., vi som arbetar helger ., skulle det vara VÄRRE att ta ett glas vin på tisdag eller onsdag, än på fredag?

Eller om jag vill ta ett glas varenda dag till maten?

Nä, det förstår jag inte.

Jag har nästan aldrig hemma vin, tyvärr (jag frågade expediten på systemet om förpackningen gick ner i en påse och då log han och sa att .. "ja, du är tydligen ingen van kund ..), men nog förgyller det maten och livet.

Tycker jag.

Och ja, jag vet att det finns massor med människor som inte klarar av det.

Monet sa...

Jag håller helt med dig. Man ska inte förringa eller bortse från att det finns en problematik här. Och att många inte klarar det.

Men som du märker blir jag upprörd över hur lätt man i Sverige moraliserar över alkoholintag och dessutom på vilken VECKODAG det sker. Samtidigt som den gamla supkulturen finns kvar, dold, men den finns. Åk Finlandsbåt nån gång och förskräcks av det!

Jag la ut en bild på mitt rosévinsglas på min blogg och skrev lite vad jag tyckte.

Nu ska jag öppna mitt Bokuspaket med bland annat boken om för lite pussar som du rekommenderade! Lite mera vin och lite mera pussar, då mår man bra:-)

Anonym sa...

Skulle bara ha varit vitt vin!

Elisabet. sa...

Gerd: jaha, här har vi ännu en fallen kvinna ..-))

Mildamakter sa...

Det gjorde du helt rätt i; varför ska man dricka efter almanackan?
Vi som jobbar/jobbat ob kan ju ha "fredagkväll" en tisdag t ex.

Nä du min vän, ta du dig ett glas vin, njut av det och glöm bort allt vad skamkänslor heter!

Elisabet. sa...

Mildamakter: Amen ..! Jag håller med.

Suzesan sa...

Jag hittade hit genom Monet:)
Och jag håller med. Drick ditt vin och njut. Det bestämmer du själv:)
Vad bra du skriver jag var i din gamla blogg och tjuvkikade och jisses vad länge du har bloggat. Du måste ju ha varit en av de första. My oh my. Men alltså jag skrattade då jag såg din första bild från Halland jag sa högt för mig själv var det var;)havet och en Ö-klippa världen är liten ändå. Om man kan känna igen en bild så där direkt. Spooky!
Senare ikväll ska jag läsa lite. Vilken härlig idé med bilder på fönster och vänsterhänder. De talar för sig själva. Vackert.
Jag återkommer gärna
Ha en bra kväll.
Kram
/Susanne

Elisabet. sa...

Suzesan: nej, oh då .., jag kom långt efter många andra! Jag minns att Stationsvakt skrev ..."jysses, vilket uppdämt bloggbehov du har ...", han trodde väl att det skulle ge med sig ..-)

Det gjorde det inte.

Menar du att du kände igen Hallandsbilden ...?

Var det så?

Välkommen hit också!

Anonym sa...

Det är jättefarligt att dricka vin på onsdagar, det vet väl alla?

Elisabet. sa...

Matilda: ja, jag upptäckte för sent att jag hade missat Onsdags-Lagen ..-)