torsdag 5 februari 2009

Tre tröstefönster i grådasket ....


Titta, så fint fönstret speglar sig mot väggen ....

Annika Bryn tipsade igår om den helt fantastiska bloggen "Konstpaus".

Det påminner mig om en bok som vi hade i mitt barndomshem; det var mamma som hade beställt den via Det Bästa .., en stor, härlig bok om konst som jag ofta låg på soffan och tittade i.
(Vi hade inte riktigt samma smak .., mamma tog in allt .., under en resa till New York besökte hon Guggenheimmuseet och skrev ystra vykort hem till pappa och mig i och berättade om all modern konst som hon hade sett och förundrats av!)

Och så kommer jag ihåg hur mycket jag tyckte om målningar av Anna Ancher. (1859 - 1935)


Och ett fönster till .., sååå vackert!

Anna, som var född och uppvuxen i Skagen, var gift med den betydligt mer kände konstnären Michael Ancher och tillsammans fick dom dottern Helga, som också kom att ägna sig åt måleri.

I början av 90-talet besökte vi Skagen och av en ren slump, råkade vi passera Anna och Michael Anchers hus, som då var stängt för besökare.

Å, sicken besvikelse!

Att jag faller pladask för Anna Anchers målningar är inget konstigt.


Och det tredje.

Det är det här ..., till synes så enkla hos henne, som jag tycker så mycket om.

9 kommentarer:

Anita sa...

Hi, hi.. Här går vi om varandra riktigt! :) Jag hittade den underbara konstbloggen i morse via en länk i din blogg. Skriver ett inlägg i min blogg. Hittar sedan Annikas inlägg på sin blogg. Och nu ser jag ditt inlägg! :)

Men det är jättekul att konstbloggen uppmärksammas, tycker jag!!

Elisabet. sa...

Ja, men det var när jag såg DIN bild på länklistan (av kvinnan), som jag kom ihåg Anna Ancher ..-)

Christina sa...

Vad roligt det är med bloggvärlden :)
Så stimulerande och inspirerande!

Monet sa...

Åk tillbaka Elisabet till Skagen och gå bl.a till Anckers hus när du kollat öppettiderna. Helt fantastiskt!

Det är för övrigt allt som har med konstlivet där att göra, då för över hundra år sen.

Vilka dramer som utspelades dessutom! Tror Hugo Alfvén var där och stökade till det med någon och det var som i franska konstnärsbyn Grez sur Loing - mycket uppgörelser, otrohet och brutna förhållanden. Och mitt i alltihop en explodernade målerisk kreativitet.

Ni som bor nära Skagen och har båtförbindelse dit, typ landet Halland och så - åk dit off-season och bara njut!

Evas blogg sa...

Vilket ljus!!!

Bloggblad sa...

Jag har varit tre gånger i Skagen och förundrad njutit av alla målningar och historier om livet där för ett sekel sen...

Elisabet. sa...

monet, eva och bloggblad: jag har varit i Skagen, men vill väldigt gärna återvända .., särskilt nu när jag är äldre och vet jag vad är intresserad av.

Man skulle kunna ta en weekend där när det blir vår.Nej, man måste nog ta mera .., det är ju på Jylland.

Christina sa...

Mitt tips är att hyra ett hus nära Skagen.
Vi var där för några år sedan och hyrde ett hus 50 meter från havet och upplevde det där ljuset precis hela veckan. Plus besökte allt som fanns att se i samhället Skagen.
Ja, jisses vilken vecka! Jag firade min 50-årsdag där och det är ett oförglömligt minne...med en "rolig" hund under bordet på finrestaurangen den kvällen.

Christina sa...

Vi hyrde hus här:
http://www.sologstrand.se/