tisdag 10 mars 2009

Från sjuksalen ....


Hela dagarna ägnar jag åt tv-tittande.

Jag gör som kapten lintott, zappar friskt.

Och jag tittar hänfört på program i danska ettan eller tvåan och jag häpnar över forskarnas upptäckter angående polarisen som smälter så raskt; jag ser ett alldeles fantastiskt program som handlar om ekologisk arkitektur ..., och som pricken över i lyssnar jag till några japanska forskare, vilka vittnar om allt elände som kan drabba den som lider av sömnapné.

Det är inte lite det, kan jag lova.

En gammal svensk långfilm med Lilla Fridolf och hans Selma, ja, den tittar jag också på.

För att inte tala om Kobra, Gokväll, Fråga Doktorn och alla nyhetsprogram (men vill avstå den terrier-ettrige Lennart Persson i Aktuellt ...) och såklart tittar jag på den vackra och allvetande Doktor Quinn och hennes stilige indianman.

Och Lilla Huset på Prärien, förstås.

När jag ledsnar på tv:n, löser jag korsord.

Och tar hostmedicin och äter Vicks honungstabletter.

Tittar ut genom fönstret.

Ser grannen mitt emot stå i sitt fönster och begrunda omvärlden.

Sedan i lördags har jag varit bosatt på soffan Ektorp och helst vill jag förklara för mannen som står där att det inte är av lättja som jag bara ligger här .., nej, att jag helst av allt vill känna mig pigg och alert och få cykla till jobbet och göra frukost och prata med alla kunderna och inte behöva oroa mig för att nästa lön ska bli så mycket lägre.

Pelle, han ligger på sin fårfäll nedanför elementet.

På bordet syns resterna av en skalad apelsin.

Och nu, nu är det Sportnytt Martin Beck på 2:an danska 1:an.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men, håll med, visst är soffan Eketorp underbar att ligga på och sova på!

När man ligger sjuk så är tv bra att ha, man kan bara ligga där och låta programmen rulla förbi och slötitta på det man orkar.

Men visst...det kommer att kännas i plånboken, se mitt svar i tidigare inlägg.

Musikanta sa...

Du kanske skulle byta jobb och bli TV-recensent...

Krya på dig - det är roligare att jobba än att ligga på soffan - även om det är modell Eketorp.
Kram/M

Elisabet. sa...

Marskatten: ja, min soffa är iaf hundra gånger skönare än pv:s ..-)

Musikanta: ÄNTLIGEN någon som har förstått vad detta kan leda till!

Jag ska genast ringa Kvällsposten och anmäla mitt intresse.

Evas blogg sa...

TV:n är bra att ha när man är sjuk och orkeslös.

Elisabet. sa...

Eva: absolut!