måndag 9 mars 2009

Tvärstopp ...




Plötsligt känns det som om livet sakta vänder åter.

Så man brygger kaffe och renbäddar sängen.

Läser veckogamla dagstidningar.

Duschar.

Tittar på tv.

På sånt här.

"Där ingen skulle tro att någon kunde bo"

Norsk reportageserie från 2007.

Om människor som valt att bo långt från staden, men nära naturen.

Del 5.

För ett par år sedan fick Sisco och Karl Viggo Waldersløw nog av stressen och storstadslivet i Oslo. De sålde allt de ägde, tog sitt pick och pack och flyttade till en gård utan såväl ström som vatten i väglöst land i Ottadalen.

Med tiden har de byggt till huset och dragit in både el och vatten och idag är "nybyggarna på Heggerusten" överens om att de har fått ett långt bättre liv än de hade tidigare.



S
en ..., blir det liksom tvärstopp.

Mer än så räckte inte orken till.

13 kommentarer:

Hedgren sa...

Visst är den programserien helt underbar??!!

Krya på dig!

Evas blogg sa...

Bra så! Jag fick på mig kläderna kl. 14.30 idag!! Inte gjort många knop alls. Mest suttit och tittat på hotell i Egypten :)

Love, literature and gardening sa...

Byte av lakan och dusch - när det känns angeläget då har det vänt åt rätt håll liksom! Skönt!

Anonym sa...

Att man längtar efter kaffe är också ett gott tecken säger kaffedrickarna! ellem

mossfolk sa...

Den där programserien älskar jag!
En typisk svt-dokumentär...
Skönt att du mår bättre!

Anonym sa...

Ta det nu lugnt och blir frisk, innan du kastar dig ut i det yttre livet igen.

Inkan© sa...

Jag tittar också på de här norska programmen - så underbara . Och NRK har ju även program sparade bl a "landet runt" som man kan tittat på i efterhand via internet.

Det är kultur och det är historia och jag har ju halva hjärtat i Norge så jag njuter.

Krya på dig från flunsan (?) också och cykla inte för fort:)

Anonym sa...

Hej Bettan! Hur är det med dig? Hoppas du kryar på dig!! Äntligen ledig imorgon, underbart. Tog dina timmar idag, så fick komma hem tidigare, skönt det du. Ses på torsdag hoppas jag.

Kram Emelie

Kesu sa...

Vad skönt att höra att det vänt. Då kan det bara bli bättre. Fortsätt i samma riktning!

Elisabet. sa...

till emelie: jag är långt ifrån bra .., men på två dagar till kanske ...., stackars dig .., vad du har fått jobba!

till er andra: om är hemma och bara ligger på soffan, är tv:n helt underbar och till alla tokstollar som föreslår tv-fria dagar i veckan, säger jag bara: det finns en avstängningskanal!

Såååå många intressanta program jag har tittat på!

Allt från det norska paret som bodde så oländigt till .., som till Kunskapskanalen med sitt program om sömnapné och nu Spårlöst på 4:an.

Musikanta sa...

Jag längtar aldrig efter att flytta till något ännu mer otillgängligt ställe än vår lilla by...

Det räcker med att strömmen går då och då och man blir utan vatten och el några dagar...

Eller att bilen strejkar så att man måste ta bussen en mil för att köpa mjölk...

Ha det bra och krya på dig!

Anonym sa...

Vad heter "avstängningskanalen"?

;)

Elisabet. sa...

Haha ... Bert: ja, men jag är ju sjuk ..-)

AvstängningsKNAPP ... då ..-)