lördag 14 mars 2009

Liten prommis. Eller inte.


Där nere svänger man vänster, då är havet några minuter borta.


På eftermiddagen tar vi en promenad ner till havet.

För ovanlighetens skull följer Pelle med.
Ja, inte hela vägen .., precis som alla andra katter som jag har haft, så lullar han på kanske femtio eller hundra meter bakom och låtsas väldigt ointresserad, men han följer med.

Det här är ett nytt liv för Pelle.

Han går där bakom oss och har rumpan rakt upp i luften .., ibland stannar han till .., vädrar .., och när han hör en hund skälla tvärstannar han och kollar noga ...., och så fortsätter han.

När vi kommer fram till skylten där det står att nu börjar naturreserverat, då först stannar han.

Vi lockar lite.

"Peeeeelle! Ska du inte komma nu Pelle ...?"

Nä.

Han blir kvar.

Och vi går ner till klipphällarna och det är fågelskrik och havet kav lugnt och det är mer än underbart.

Det är så bra som det kan bli.

Och så hemåt.

"Han har garanterat skyndat sig till pensionatet ..:?" säger jag.

Det tror inte pv.

Och mycket riktigt .., halvvägs hemma kommer Pelle ut ur buskarna och han är glad och lycklig och småspringer före oss och så svänger vi uppför backen och jag hinner före och tar fram kameran och just då kommer Pelle .., hemma igen efter sin första längre promenad.

På tv-antennen sitter då herr Stare och siiiiirlar.

Hörde ni?

Herr Stare har kommit.

5 kommentarer:

Linda sa...

Vi pratade om Pelle idag, Bettankax och jag.
Vilket liv den kattherren har.
Just nu är han nog i paradiset :)

Babsan sa...

Du måste ju bara flytta dit ,om inte så för Pelles skull!

Anonym sa...

Så gulligt!
Precis så gör Tussekatten (gjorde, innan den dumma bilen körde på honom) också.
Promenerar käckt bredvid 5 steg, bakom 50 steg, jamar så man måste stanna och locka, för att därefter rusa förbi i väldans fart.
Det var tider det.
Nu törs han på sin höjd gå den lilla gången fram till brevlådan, vädrar och lyssnar noga under tiden.
Sedan ska han in igen.

Anonym sa...

Jag upptäcker just nu att herr pElle har väldigt breda fötter! Han är så söt!

Margareta Lundgren sa...

Härligt att du låter oss andra se hur fint lillkatten har det. Visst borde alla andra småkissar ha det lika bra, men ändå gläder jag mig över hans goda värld.
Fortsätt att ta bra hand om dig, så kommer han också få ha det bra! Och jag vill gärna få dela den världen med dig, som idag!
Kram och ha det!