måndag 9 mars 2009

Guldkorn ....


Ester Henning.


Har man inget att göra på sjukavdelningen, så tittar man på tv.

Hela tiden, nästan.

Man byter inte kanal .., zappar inte för att kolla vad som lockar någon annanstans, nä, man blir kvar.

Man är SVT trofast.

Så jag ligger på soffan Ektorp och faller pladask för programmet som handlar om konstnärinnan på avdelning 22; en film av Maud Nycander.

Det är en film som går rakt in i hjärtat!

Dels är det själva handlingen som är en sån fantastisk historia i sig, men sen är det också sättet på vilket själva filmen är gjord.

Alla svartvita klippen!

Ljudet!

Musiken!

Allt tillsammans .., det är fullständigt genialiskt, tycker jag.

Man blir ledsen och glad och allt på en gång.

Man får hopp om mänskligheten och inser att precis som att det finns människor som inte är direkt goda, så finns det människor med stora hjärtan.

Den här filmen b e r ö r.

Här hittar ni den.

12 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

det var det bästa program jag sett på länge..
det ger mig hopp om människorna..
att man i den tidens mentalsjukvård såg och bekräftade ester.. trots att hon var så sjuk..
att hon fick skapa och vara kreativ..

jag satt som klistrad framför tv:n i fredags när det sändes på bästa sändningstid..

heder åt människorna..

Elisabet. sa...

Lyckliga Grodan: andra människor, som du, har en förmåga att beskriva VARFÖR nånting är så bra och det gjorde du precis.

Det var just det; jag blev så himla glad över att Italienresan och att det faktiskt fanns empatiska människor .., ja, det är precis som du skriver .., man fick hopp om människorna!

Lyckliga Grodan sa...

och tänk när hon blev utställd på liljevalchs..
och att hon till sist tog mod till sig och gick in i salarna där hennes alster hängde..

när kommentatorsrösten sade att tårarna rann nerför esters kinder..då stortjöt jag.. det var sorgligt och glädjande samtidigt..

Anonym sa...

Jodå, tårarna rann på mig då också. En fantastisk film.
PV

Elisabet. sa...

Lyckliga Grodan: men annat också .., besvikelsen hos mig över Isaac Grünewald och hans hustru .., det hade jag väl aldrig kunnat drömma om!

Och samtidigt: glädjen över att andra tyckte att det var fel!

Rexxie sa...

Här kan man se reprisen (till och med 6 april):

http://svtplay.se/v/1470004/k_special/konstnarinnan_pa_avd_22

Anonym sa...

Jag blev lika förälskad i hennes moderna konst som i själva programmet. Hennes kolorism, som Sigrid Hjertén med all säkerhet såg som ett hot, var helt fantastisk.Vill ha ALLA biderna!

Anonym sa...

Hittade två böcker om Ester Henning av Irja Bergström. Finns att beställa på biblioteken.

Bloggblad sa...

Jag zappade och såg delar av det - och blev intresserad. Men jag väntar och kollar om det blir repris i tv. Gillar inte att se tv på dataskärmen.

Rexxie sa...

Bloggblad: onsdag kväll 22.55 på tvåan....

anna of sweden sa...

Den ser jag fram emot att se.
Bättre än "Den rätte för Rosing" alltså? :D

Mian sa...

Videoinspelning onsdag kväll får det bli. (22.55 sussar jag så gott på kvällarna...)
Tack för tipset.