söndag 31 maj 2009

Det bästa jag vet ....



Efter jobbet packar jag den rosa strandväskan och cyklar iväg till stranden.

Jag passerar mammas gruppboende och så småningom även Gamla Kyrkogården där det som är kvar av mamma ligger i en liten pappask under jorden och jag susar vidare ner mot Gjuteriet och där är blommor överallt och syréndoften är bedövande!

Och så framme.

Trappan av trä ner till sanden och vattnet.

Tjugo meter - minst - mellan varje människa.

Vi är inte många .., kanske tio stycken allt som allt?

Och alldeles raklång ligger jag och har solen mot kinden och jag hör vågskvalp och fågelkvitter och när jag mellan varven sätter mig upp, ser jag segelbåtar som kommer farande med fyllda segel på väg in till Ystads hamn.

Förr om åren när jag såg en segelbåt tänkte jag inte på nånting alls.

Nu tänker jag på pensionatsvärden.

Och numera betyder ordet segelbåt också den där sommardagen i fjol tillsammans med äldsta dottern, Emil och Emma .., det var då den först så vettskrämde lintotten förvandlades till Kapten Lintott innan vi kom fram till Kåsebergas hamn.

Sånt tänker jag på.

Ååå, det är helt ofattbart varmt ute.

Och jag bläddrar i lokaltidningen och tittar på kandidaterna till Årets Brudpar och när jag kommer till sidan 9 läser jag om en kvinna som har avlidit .., där finns en bild av kvinnan där hon ler rakt in mot kameran, men nu finns hon inte mera, kvinnan som drömde om en egen vingård i Italien.

I en liten notis alldeles intill står också att läsa att en ystadpojke har avlagt exampen i ekonomi och världspolitik på Hamilton College i New York.

Och Margaretha Ekholm i Sjöbo fyller 50 år just idag.

I två timmar blir jag på stranden och jag går ut i iskalla vattnet, men doppar mig inte.

Jag har blivit en badkruka.

Eller kanske saknar jag någon som säger ...."men ååå, vad du är modig!"

Det kan vara det också.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin pingstdag du beskriver
Precis så ska det vara
Sol, värme, strand och hav.
Jag har också varit ute och bl a besökt Åbergs trädgård, men de senaste timmarna har jag följt min älsklingssport - cykel på TV. Final i Giro dÍtalia. Första höjdpunkten i år. Nästa kommer i juli. Tour de France
Tack för dina funderingar
Fru Grå (Ingallill)

Elisabet. sa...

Fru Grå med sitt varma leende: ja, jag säger samma sak .., vilken ljuvlig pingstdag det här har varit!

Nu sitter jag och mumsar på pv:s räkgryta från igår.

Och blir förvånad när jag läser att du är så fascinerad av CYKLING!

,-)

Anonym sa...

Her har vi spist taco,nydelig vær her også.Skal sette meg på verandaen og hekle,tar med ett stort krus kaffe.
Yes ,life is beautiful.........
Så bra at det gikk bra m PV
Klem
-B-

Ellis sa...

Och vi har varit i skogen/vid sjön. Hett i solen, kluck mot stenarna. Kaffe och mackor. Dopping med bebis. Lövsus. Lugn och ro.
Härligt!