lördag 6 juni 2009

Nationaldagsarbete ..

Nationaldagen firas med att bloggmadamen får ta pv:s betalkort (halleluja!) och så bär det iväg till Plantagen, som jag av någon anledning alltid kallar för "Passagen".

Det ska köpas glaserade blomkrukor (önskemål från pv .., jag tycker bäst om lerkrukor, men kan nog tänka mig att avstå om någon annan står för fiolerna ..), blomster och lite annat smått och gott.

En spaljé till kaprifolen, till exempel.

Och så åker jag in i röda Volvon och jag sitter där och pratar lite för mig själv, så där som jag alltid har gjort, men nu kan man göra det helt öppet och ogenerat, för nu tror förstås andra bilister att man har en öronsnäcka och mobilsurrar.

Dom skulle bara veta ...

Och jag köper lavendel och rosa pelargonior och säger till expediten att man borde ha tänkt på att skaffa en pojkvän med annan färg på huset än gult .., men det kan ju åtgärdas i sinom tid (här planteras en tanke hos pensionatsvärden .., kanske gror den om några år ,-) och några kryddväxter blir det också ., salvia, bland annat ..(stäppsalvian som jag planterade i fjol, den är nu stor och blommar så fint!), ja, det blir mycket som trängs på kundvagnen och så bär det iväg till pensionatet.

Jag passerar Steninge vandrarhem där vi hade bloggträff och jag ler för mig själv när jag ser trädgårdsmöblerna där vi satt och räckte upp händerna, hade frågesport och småpratade och alldeles lycklig blir jag bara vid tanken.

Två bilar står på infarten.

Det är pv:s brorsöner Emil och Jens som har kommit för att göra det sista med solfångarna.

En är elektriker, den andre rörmokare.

En tredje bror är snickare.

(Jens (elektrikern) har jag aldrig träffat, men han, liksom övriga i släkten Göransson, visar sig vara en sån trevlig filur .., stor och trygg, som en nallebjörn.)

På lilla filmen sitter Emil och filar och filar.

Han är Stenbock ...., och det var den unge mannen jag åkte med till Lund för några veckor sedan.

Under den resans gång berättade han om vilken ofattbar yrkesstolhet det finns bland just rörmokare, nånting som kom som en total överraskning för honom och det är Emil som verkligen är praktiskt lagd, men ingen stjärna i svenska .., och just därför blir han inte certifierad och får också bra mycket sämre lön.

Vilket totalt vansinne! tycker jag.

12 kommentarer:

Bert sa...

Tänk om man finge använda någon annans betalkort någon gång när man åker till en handelsträdgård.

Billigt är det inte.

Turtlan sa...

Jag säger Plantan, så som det hette förut.
Ändrar inte på mig bara för att de ändrat ;-))

Låna betalkort... hmm... ska testa och fråga det jag med till någon....

Elisabet. sa...

bert: det var länge sedan jag var med om det .., faktiskt inte sedan jag var gift och kunde alla våra bankkontonummer utantill ..-)

Turtlan: men helst vill jag betala SJÄLV .-)

Men .., man kan ju offra sig.

Nån gång ,-)

Ellis sa...

Men så korkat - hans duktighet i yrket hänger väl inte på hur bra han stavar och sånt.

Korkat!

Ingela sa...

Är huset stort? Stora hus får gärna vara gula, det är snyggt tycker jag. Grannen T målar just nu om huset som varit rosa de senaste femton åren. Från början var det gult. Jag hoppades på gult igen, men det blir grått.

Tuvstarr sa...

Kan du inte skicka mig betalkortet innan du ger det tillbaka? Vi har ett jättestort och ffa underbart bygg-och trädgårdsvaruhus här. Där blir drömmar sanna.
Ha en trevlig Nationaldagen.

Christina sa...

Vilken lycka att åka till Plantagen med någon annans betalkort :D

Det måste vara tacksamt att odla i ert klimat därnere, saker måste ju växa som i tropikerna nästan ;)

Fnissade när jag läste om husfärgen he he...

Tankevågor sa...

Ha ha ha .....NU har det gått långt när du åker iväg med hans betalkort! Nu kan ni lika gärna gifta er! ;-)


Men vad vill du ha för färg på huset då?

Ute på ön är de röda med vita knutar....precis som fågelholken jag fick av Panter.

ab sa...

Men gult hus är ju fint! Man blir glad av att titta på det.

Elisabet. sa...

ellis: ja, visst är det!

Ingela: ja, det är ganska stort .., eller rejält stort, kanske? Jo, men jag tycker nog om gula hus .., men allra mest tycker jag om röda med vita knutar. Jag ÄR ju så gammaldags.
(Å, jag minns alla Dallas-rosa hus uppe vid Lindenäsvägen .., hus, som enligt mitt sätt att se det, inte alls passar bland blåbärsriset ...)

Christina: men jag tror att det är ännu bättre klimat i Ystad ,-)

Londongirl: haha! Ja, det kändes nästan som om jag var fru Göransson .-)
Röda hus, tycker jag är fina.
Vita också, men då ska det vara stenhus, ja, det behövs väl inte heller, förresten. Grannen hemma, Leina och Bosse, hade nån slags ..., ja, mjukt vitt .., eller var det duvblått, kanske?

Elisabet. sa...

Ingela: nu kommer jag på två gula hus i Malå: Judit Hellstens på Storgatan och Sigrid och Sylvia Johanssons alldeles vid Leinas f.d.

Elisabet. sa...

annika: förlåt, jag hann inte se dig,-)

Jo, det är fint.
Men rött är ...-)