lördag 6 juni 2009

"Det vet man ju inte förrns man provat ..."

Ååå, vad det arbetas i pannrummet!

Där står de två bröderna - herr Elektriker och unge herr Rörmokare - och där är också äldre herr Mattelärare och det spekuleras och känns på rör och teorier förkastas och andra testas.

När allt nästan är klart (tror dom ...- bloggmadamens anmärkning -...), bjuds det på rabarberpaj, förfärdigad av pensionatsvärden.

Och där vid bordet blir det nya diskussioner.

Kommer det här att fungera?

Finns verkligen alla delar ...?

Något Äldre herr Elektriker vill ha svar.

Unge herr Rörmokare drar händerna genom sitt sitt rödblonda hår och ler lite filurigt.

Pelle sover i sin fåtölj.

Och jag sitter mest och ler för mig själv.

(Och nu har herr Elektriker plockat sönder en gammal telefon .., han ska ha motstånd ..., säger han. Och pv som aldrig slänger nånting, för det "kan va bra att ha", han hämtar självklart en gammal telefon som legat och dåsat i ett skåp och vips, harr herr Elektriker öppnat densamma och sitter framåtböjd och inspekterar dom pytte-pyttesmå motstånden och räknar färger och annat. Jag bara gapar.Yrkesskicklighet, i vilken form den än uppenbarar sig, är närapå magiskt, tycker jag. Och när jag hör mitt "skratt" på slutet av filmen.., då hör jag plötsligt min mamma och översköljs av saknad. Det som liknar en fallossymbol i ena hörnet, är en stor kaktus som, enligt pv, blommar en dag per år, möjligen två. Den dagen ÖVERSÅLLAS av den blommor! )

6 kommentarer:

Ellis sa...

Det är så härligt med dina små filmsnuttar! :-)

Och Å vad jag gillar

dialekten
rörmokar'ns hår

=)

qi sa...

Förrns, det är ett bra ord som jag kommer på att jag använder alldeles för lite. Ska skärpa mig...

Hur går det nu med solpanelerna?

Elisabet. sa...

ellis: ,-)
Så roligt att du tycker om dem! Det gör jag med. Helt skamlöst ,-)

Och rörmokarn är en härlig typ som i alla lägen verkar vara sig själv.
När jag under bilresan till Lund frågade vilken egenskap han tyckte var mest typisk för honom eller vad andra skulle säga, så sa han .., efter en stunds funderande ..."dom skulle nog säga att jag är .., tja, omtänksam".

qi: Och jag använder det aldrig ,-=
Säger vi det alls hemma?
Jo, kanske.

"Förns hä ä klart ...?"

Inkopplingen är klar och pv, han hoppas nu på SOLSKEN i morgon.
Det gör jag med.
Jag vill gärna duscha i varmt vatten ,-)

Ellis sa...

Jag tror inte det finns en o-snäll själ i hela den släkten. :-)

ab sa...

Vilken tur att du pekade ut fallossymbolen, den hade jag missat annars! (Men oj vad jag tittade nu!)

Det är skoj med dessa ögonblickbilder ur livet. Du skulle kunna klippa ihop dem någon gång. Totalt ointresserad som man är av elektricitet och rör, väntar man nu spänt på utgången. Ska det funka?

Elisabet. sa...

Annika: tack för snällord, men du förstår, jag begriper mig inte på hur man klipper ihop filmerna och inte hur man får dit texten heller.

För första gången i mitt liv, - det är sant - (nej, andra! jag började en kurs i spanska på 70-talet) vill jag verkligen LÄRA mig och gå en kurs .-)

Idag finns inget varmvatten, det har ju varit natt och molnigt .., vi får väl hoppas.