onsdag 27 maj 2009

Och på bordet ligger bilkartan ....

Ibland känns dagarna längre än vanligt.

Kanske för att jag vaknade vid fyra och sedan omöjligt kunde somna om .., kanske är det därför ...?

Jo, idag har mycket hunnits med.

Det har städats, fejats och handlats och pv kom cyklande till Maxi och sedan åkte vi hit och åt lunch som var jättegod .., dillstuvad potatis samt stekt lax med honungsglacerade morotsstavar .., oj, oj, oj!

(Och tror ni inte jag upptäckte två ystadbor vid bordet intill .., ååå, det blev rena kramkalaset!)

Och på tillbakavägen tvärhälsade vi på hos Axel Jonsson som växte upp utanför Malå och under många år sände ett radioprogram som hette "Aloha ...", där det enbart spelades söderhavsmusik.

Axel är 84 år och jag säger bara det ..., vore det inte för att han ska få vara med i min Handelskrönika i juni, så skulle jag berätta för er om hur sanslöst härligt ett människoliv kan vara även när man är till åren kommen .., ja, faktiskt hade jag då kunnat berätta för er vad som kan hända med en åttiofyraårig man som tänker sig att åka buss till Oslo.

Då, kära vänner, kan hela livet förändras inom loppet av två timmar.

Det var för övrigt Axel som vid åttio års ålder förverkligade en dröm.

Han köpte sig en grön Cadillac.

Just så.

Och mera ...?

Jo, på eftermiddagen har herrn i huset klippt gräs och vi har suttit på den inglasade altanen och planerat sommarens resa norröver.

Två hotellnätter i Malå är nu bokade och jag smajlar när jag skriver detta.

Ååå, jag tänker på att promenera längs Kärleksstigen alldeles vid mitt barndomshem .., och kanske Lindenäsvägen ..., känna doften av pors och tall och myr .., och säga hej till Gerda som var min arbetskamrat på Nilahallen .., och visa pv utsikten från toppen av Tjamstanberget .., känna igen människor som man inte behöver förklara nånting för .., ty dom vet redan ens bakgrund .., och tänk, att få snippa in på affären och hälsa på dom som man en gång arbetade med .., ja, såna saker.

Att Komma Hem.

Ååå, vilken glädje!

Inte var det dyrt heller - hotellboendet - 595:- för ett dubbelrum och då ingår frukost och man får checka in vid lunchtid och stanna lika länge.

Helt perfekt.

Tanken var också att hyra stuga i Dikanäs där min mamma växte upp, men kanske får vi tälta på morbror Olafs gård, jo, det tror jag nog.

För att riktigt komma i tältstämning (det är inte min idé om nån tror det ..., det här med tältande ... och inget av mina barn kommer att tro det heller ..,-), så slog pensionatsvärden upp denna övernattningsvariant ute på gården, som ett litet test .., och så gick vi in och satte oss en stund.

Jo, men det ska man väl fixa.

(Och ihopvikbara bilkartor .., det är då ett rent h-ete att få ihop utan att det krånglar till sig.)

22 kommentarer:

Anitha sa...

Hotell? I Adak står ju ett fullt möblerat och utrustat hus med ny (nästan) dubbelsäng tomt. Gratis!!!

Evas blogg sa...

Och på Rödön väntar en liten stuga på er.

Ingela sa...

Och jag hade ju bjudit ut husvagnsboende...

Om vi är hemma när ni kommer, hoppas verkligen det. När blir det?

Elisabet. sa...

Anitha: men ni är ju inte hemma då!Fast tack ändå ..-)

Eva: ,-)
Det blir en natt veckan efter midsommar. Kanske måndag till tisdag eller tisdag till onsdag, om det passar.
Annars kan vi titta in på tillbakavägen.

Anonym sa...

Så härligt det låter, att komma hem.
Bara en sån tanke väcker doftminnen hos mig. Minnen av somrar från när jag var liten. Dofter sätter sig i minnet.

Elisabet. sa...

Ingela: det kan ändå vara skönt att bo på hotell någon natt .., att inte bara hysa in sig ..-)
Men TACK.
Hotellrum är bokat torsdag den 25:e juni och två nätter framåt.

Anitha sa...

Jag vet. Men då hade ni ju fått ha ett helt hus för er själva och inte behövt lägga pengar på boende. Lagt det på en mysig, god middag i stället t.ex.

Elisabet. sa...

Marskatten: precis! Jag kan, där jag sitter nu uppe på pensionatet, känna doften från sälgbuskarna nere vid sjön.

Och från blåbärsriset i tjamstanbacken.

Ingela sa...

Elisabet, jag förstår precis. Om man bor hos någon kan man känna sig tvungen att ägna tiden åt värdfolket, man känner sig friare om man bor "själv".

Ellis sa...

Och när ska vi vänta oss celebert besök? Söndagen?

gunnar i vaplan sa...

Programmet "Aloha" kommer jag ihåg att jag gillade.
Lyssnade och drömde mig bort till söderhavet.

Elisabet. sa...

ellis: söndageftermiddag .., alldeles i början. Efter midsommar. Om det är okej ...? Ni vill väl ha revansch i När och Fjärran ..-)

anitha: men det är ROLIGT att bo på hotell .., att få känna sig lite lyxig och gå till dukat bord på morgonen ,-))

Gunnar: du förstår så underbar denne Axel är .., en man som aldrig slutar att l e v a.
Och då menar jag fullt ut.

mellansystern sa...

Vadå tälta i Dikanäs? När är norrlandsresan planerad? Vi kan ju försöka vara i stugan i Borkan vid tillfället och ta emot er med öppna armar. och bilar ni på vägen upp så kanskei det passar att mellanlanda hos oss i hemmet eller ute i stugan på Malmön.Vill ni vara för er själv så finns en liten stuga vid Skulesjön som ni kan husera i.

Ellis sa...

"Om det är okej"... DET ÄR KLART DET ÄR!! =) =)
Vi ser fram emot det jättemycket!

Hoppas det är fint väder så kan vi åka till sjön en stund!

bettankax sa...

Ojoj här vimlar det av sängplatser.
Det där med att tälta kan ju vara vanskligt, sa den bekväma ;)

Mian sa...

Vilken härlig resa ni skall göra!

Tälta är mysigt, men bara vid bra väder...

reneesfotoblogg sa...

Lax kan man äta både på längden och tvären.
Gissa om vi har ätit oss igenom deras meny mer än en gång, fast mer på det stället som ligger vid Ljungskile.
mvh R

Evas blogg sa...

Nej ta det på uppvägen, strax efter midsommar. Det blir jättebra!

Alexandra sa...

Då- veckan efter midsommar är jag och Mannen och Dottern också i Malå. Tänk jag har alldeles glömt att man ska gå Kärleksstigen. Måste åtgärdas i sommar. Välkommen "hem" till Malå! (När ska döttrarna norröver för att visa sina kära den "by" vi växt upp i?)

Gerd sa...

Vår husvagn får ni bo i så har ni ett eget boende för er själva!

Elisabet. sa...

Barbro: nej, det blir bara en kortis i Dikanäs .. hur gärna man än hinner finns det bara inte tid till nånting mera .., det blir ändå knappt om tid, men TACK ändå!


Gerd: ja, en övernattning hos er hade vi nog tänkt oss .., från lördag till söndag om ni är hemma,
Helgen efter midsommar, alltså.

Elisabet. sa...

Alexandra: ja, och vi bodde ju just ovanför ..-)