torsdag 28 maj 2009

Torsdag ...

Vaknar vid fyratiden på morgonen.

Lämnar sängvärmen klockan fem.

Åker in till Halmstad vid kvart över sex.

Därefter tre timmar på tåg.

Pelle i kattburen intill mig.

Hemma hos mig kvart över tio.

Duschar - byter om - slänger i mig en smörgås - cyklar till jobbet.

Arbetar från elva till åtta.

Kassatjänst i fem timmar rakt av eller aningen krokigt, men ändå.

Massor med danska kunder!

Och en rar madame från Frankrike som inte förstår när jag frågar om hon har en krona?

Och två unga pojkar från Estland som ler så varmt.

Och en kvinna från Åmliden, utanför Malå.

"Hej Malå!" säger hon när vi möts vid kundkorgarna.

Kvart över åtta är jag hemma.

Pratar med min australiensyrra som befinner sig hos storasyster på landet, utanför Hörby.

Det bestäms att vi ska ses på lördageftermiddag och det ska bjudas på räkgryta, ni vet, den där svindelgoda.

Och nu kväller.

Ett flygplan surrar mot himlen.

Totalt dödens slut på är jag.

Yes.

Precis så.

Är det.

11 kommentarer:

AnnaPanna sa...

Så synd att jag måste jobba i helgen! Pussa Birgitta i mängder och såklart även Janne! Kram kram AnnaPAnna

Tuvstarr sa...

Finns det en speciell grund för att ni har så många danska kunder?
Det måste vara skönt att träffa så många folk från olika håll.
Sov gott.

Ellis sa...

Om jag försökte mig på ditt schema (alltså allting, inte bara jobbschemat) skulle jag klappa ihop på mindre än en vecka.

Stålkvinnan, det är du det.

Sov gott nu!

Elisabet. sa...

AnnaPanna: Ja, jag ska hälsa dem! Kram, kram till dig också.

Tuvstarr: jo, det går färjor från Ystad till Bornholm ett par gånger per dag och då kommer många in och handlar; speciellt glutenfria varor som är nästan hälften så dyra som i Danmark.

Ellis: haha! Trodde du, ja ..-)

Turtlan sa...

Jag skulle inte fixa upp i ottan så som Du stiger upp.
Inte fått så många morgonpigga gener....

Sen så är Du beundrandsvärd som orkar åka fram & tillbaka mellan Halland och Ystad.
Men det skulle jag fixa för när det är något gott som drar så får man extra energi!

Kväller från mig!

Ellis sa...

Nej. Egentligen inte. Jag känner dig. ;)

missis p sa...

hahaha.......ja dessa TIDIGA morgnar e nåt som 2 metarn mannen i mitt liv har vant sig vid nu.
du nästa gång du ska jobba denna tiden idag o han e ute o kör kna du kanske lifta med honom.... Han kör västkusten uppåt så han skulle kunna passa dina tider. Brukar va tillbax i tstad runt 10 på morgonen igen.. Hm.han börjar ju halv 4 i ottan o slutar sitt pass för dagen på morgonen när "vi" andra normala BÖRJAR sitt pass.
Kram på dej så ses vi på jobbet imorrn.
förresten....estländarna ..synd mannen missade dem...kanske kommer de fler gånger. Tror de e dem som jobbar här istan har nog själv oxå haft dem hos mig...har fått tel o namn, 2 metarn skulle ringa dem....

Tuvstarr sa...

Jaha, vi har också alltid glutenfria varor i bilen på vägen hem. Min älsklings mama har zöliaki. I Sverige är produkterna billigare och delvis bättre.

Elisabet. sa...

Tuvstarr: men vi har många tyska turister också .., fast riktigt vad dom handlar mest av vet jag inte?

Polackar köper enorma mängder med Marabou 200:s chokladkakor i alla smaker, samt smörgåsgurka på burk, största modellen .-)

missis p: ja, vi får väl höra ihop nån gång, Kaupo och jag. Fast nu är det snart slut på resorna, för pv är ju ute och seglar i en månad varje sommar. Då ska det åkas Skåne runt med skånekortet för min del!

Turtlan: att åka tåg är inte farligt, tvärtom .., det går bra och är rätt härligt. Men det är trist att alltid måsta Bryta Upp.

Mian sa...

Jag tror inte att jag skulle fixa att flänga så där när man måste jobba också....Jag är trött varje kväll fastän jag bara pendlar 17 minuter med tåg. Du har ju lika långt till PV som jag har till landet Halland och för mig kändes det som det behövdes en hel helg för att hinna åka dit :-)
Men det är väl kärleken som ger så mycket härlig energi antar jag...

anna of sweden sa...

När flyttar du och Pelle upp till Landet Halland för gott då? ;)