tisdag 26 maj 2009

Tisdagsfönstret ...



Söndageftermiddag .., på väg hem eller bort.

Framför mig i tåget sitter ett gäng tonårsflickor som varit i Stockholm och deltagit i något slags dans,- eller sångevenemang.

Flickorna är trötta och otroligt uppspelta .., en av dem låtsaspratar stockholmska hela tiden och säger ..."tjejer .., faaan, jag vill ha cåååååååååå-la ...!" (Inte coua-coula som på skånevis.)

Och jag tänker på det här med att man så ofta driver med 08:or och gör sig roliga över dem.

För mig är 08:or Emil och Emma och fina mågarna ..., och seglar-Kjelle med sitt södersnack .., och så alla vänliga människor som kom i ens väg under fem år i närheten av hufvudstaden.

Sånt, tänker jag på medan tåget närmar sig Ystad.

2 kommentarer:

Love, literature and gardening sa...

haha minns första gången jag var i Stockholm (sent 70-tal) och försökte mig på att beställa en "kocka"...

Elisabet. sa...

Love, literature ...: haha ...! Ja, och jag minns när jag var liten och försökte prata engelska .., bara hittade på ord så där huller om buller ..-)