tisdag 12 maj 2009

På agendan, sid. 2.

Så snart växeln öppnar, ringer jag vårdcentralen.

På ett inspelat band talar en kvinna på skånska och säger att det är .... elva personer före i kön och om man vill kan man slå in sitt telefonnummer, så ringer sköterskan upp.

Så det gör jag.

Knappar in mitt nummer.

Efter tio minuter ringer telefonen.

" .. jahaja, på det viset .., det låter ju inte bra .., men ..., ja, vi har en tid klockan 11.00, kan du vara här då ..?" frågar sjuksköterskan som heter Agneta (men uttalar det Aggneta och jag blir alltid så full i skratt ...) och är kund i affären.

För henne har jag berättat om den våldsamma hostan .., den som igår nästan tog knäcken på mig.

Det visar sig att min ordinarie läkare har semester.

"Det blir hos Åke L ....", säger syster Aggneta.

Jag säger att det går bra.

Doktor Åke bodde för några år sedan på samma gata som bloggmadamen och handlade då ofta i lilla kvartersbutiken.

Han är värmlänning och oerhört sympatisk .., brukade köra hem till sina gamla föräldrar som bodde - eller kanske fortfarande bor - ute i den värmländska skogen och hjälpa dem med livets nödtorft.

Jo, det blir nog bra.

Och jag är glad att jag tog ett fotbad i landet Halland i söndags.

"Flickor! Kom ihåg att alltid ha rena strumpor!" sa mamma på den tiden hon arbetade på sjukstugan.

Det var tydligen det värsta av allt; att hamna som akutpatient och ha smutsiga fötter!

Tänker jag ..., och ler för mig själv.

4 kommentarer:

Love, literature and gardening sa...

Precis så sa min mamma och mina fastrar också. Man måste alltid ha rena fötter för tänk om man hamnar på sjukhus!!

ab sa...

Jo, så hette det alltid förr - man ska vara hel och ren under, om man skulle råka hamna på sjukhus!

Anonym sa...

Då blir det säkert bra... när Du får en värmländsk doktor :-))

Hoppas han finner en lösning på hostproblemet!

VärmlandsHej!

Turtlan

Cicki sa...

Mamma har berättat om att mormor alltid badade innan hon skulle cykla till affären. Ifall hon skulle hamna på sjukhus. De var gasnka självförsörjande så de där affärsbesöken var inte så ofta. Visst fick vi också lära oss att man måste vara hel och ren inunder. Det andra var inte så viktigt.