måndag 11 maj 2009

Sedan mitten av mars ..



... har jag hostat.

Nu håller jag på att bli galen.

Hela dagen host på jobbet och att försöka att i n t e hosta, det är precis lika kämpigt.

Lika hemskt på tåget hem igår.

Kommer hem i eftermiddag.,. fryser ., känner mig febrig och hostar.

Får avsluta två telefonsamtal .., det går inte att prata och hosta samtidigt.

Nu har jag meddelat den snälle Magnus på jobbet att jag blir hemma i morgon.

Jag ska ringa vårdcentralen och be att få komma upp och få nån slags hjälp.

Det känns som om jag har alldeles för lite luft i mina lungor.

Så är det.

Och ja, det här är rena gnällbloggen just nu.

10 kommentarer:

S o F sa...

Men va sjutton beror det på då? Vet du? Vad säger läkarna?

Detta måste avhjälpas snarast! ;) :)

Låter så himla jobbigt med denna hosta.

All-min-sympati-och-krya-på-dig-hälsningar!

Elisabet. sa...

S o F: nej, om jag det visste!

Men jag blir bara mer och mer tät i luftrören .., det knyter ihop ibland och blir rent svårt att andas!

Jag har fått inhalator, 2 st, en Pulmicort och en som heter Otix.

Penicillin en omgång.

Halva Ystad har tydligen hosta, men det hjälper inte mig .., jag känner lätt panik ibland.

christel sa...

Ordspråket stämmer:

Den friske har tusen önskningar, den sjuke bara en.

Hoppas du får hjälp imorgon

bettankax sa...

Fråga doktorn om det kan vara så att du har en mykoplasmainfektion? Kan ge långvarig hosta och "vanlig" antibiotika brukar inte hjälpa.
hälsar bettankvacksalvare

Och vet du? Jag har en lindalotta som duschar i mitt badrum, just nu!
Världens finaste mage har jag beskådat och jag har minsann fått en och annan spark! Inutivarm är ordet..:)

Mian sa...

Det där låter inte skönt alls.
Jag trodde att det hade vänt och att du var nästan pigg snart.
Hoppas att du får en riktigt bra läkare i morgon. Stå på dig!

Elisabet. sa...

christel: e x a k t!

bettankax: jag undrar om hon inte nämnde det när jag var där ....?
Och ååååå, så roligt för dig att få hälsa på nytillskottet i magen ..-)

mian: mellan varven känner jag mig hur pigg som helst, men idag har jag hostat så det är hemskt .., nej, så här orkar jag inte ha det.

Evas blogg sa...

Jag tänker också på mykoplasma. Tycker de ska ta ett svalgprov på dig, så du får rätt antibiotika. Det där låter SÅ jobbigt! Kram.

Nicoline på Fädernegården sa...

Oj stackars dig. Hostan kan göra en panikslagen. Jag tänkte också på mykoplasma. Jag blev också drabbad den 2 november förra året och hostade tills för ett par veckor sen. Det var nästan pinsamt att vistas i affärer o d för den gräsliga hostan. Magmusklerna har i alla fall fått en bra träning. Jag hoppas att du tillfrisknar snart och att du kan få rätt medicin. Jag har lyssnat på din härliga dialekt och du låter som min väninna från Brattåker. Så härligt att få en röst på ditt ansikte. Jag kan inte säga ä-ljud så snyggt som du och här i Stockholm "eter reven gres";) Visst är det roligt att svenska språket har så många melodier. PV låter som min småländska make. Härligt.

Krya på dig!

Elisabet. sa...

Eva och Nicoline: åååå, så glad jag blir när jag läser vad ni skriver .., tänk, om det ville vara så att det i alla fall blir ett SVAR på vad det är!

Och precis som du skriver Nicoline är det.

Det känns så pinsamt.
Igår på tåget .,. ååå, jag ville sjunka genom jorden när jag hela tiden hostade och hostade och hostade och försökte hålla tillbaka.

Min Maria, dr Böhlander ni vet .., hon sa ikväll ... "mamma värm mjölk och honung och ha i lite svartpeppar ...!"

Det gjorde jag.

Inte en hostning sedan dess.

Det är nästan så att jag börjar att gråta av lättnad, så länge det nu varar .., den glädjen.

Och Nicoline: inte kan väl någon man från Småland eller som talar småländska i alla fall .., vara massmördare?
Småländska låter så SNÄLLT.
Och pratar du på det viset .., som reven ...? Det trodde jag inte.

Evas blogg sa...

Koka upp mjölk, sätt till en klick smör, honung och en bit färsk ingefära. Rena dunderkuren.