lördag 16 maj 2009

Så här kan det gå ...



.... om man är en golden retriever som heter Frida och är ute på en helt vanlig promenad med sin matte Anna-Karin (akih .. kommenterar här som anna-karin i halmstad) och så möter man två kamphundar som tycker att det vore nånting det .., att ta kål på en golden-tik .., så dom sliter sig från husses flickvän som just då rastar hundarna och så tar dom sikte på Fridas hals.

Tack vare att Fridas matte ropade på hjälp, kom goda grannar till undsättning och man kan undra vad som hade hänt om inte ...?

En av hundarnas käke får bändas upp med hjälp av ett halvmeterlångt skohorn!

Vad har man lust att göra med hundägare som inte har koll på sina hundar?

Jo.


Frida före det där eländiga mötet.

Jag vet vad jag har lust att göra med dem.

21 kommentarer:

Tankevågor sa...

Fruktansvärt!!!! Det här är min mardröm att det ska hända vår Roxy!

Stackars lilla Frida! Hoppas hon klarar av sina skador utan allt för mycket smärta!

Anonym sa...

Fy tusan va hemskt....
Har jag fåt tag på den hundägaren så har han inte varit hundägare länge till....

Hur i helsike kan man ha djur som man inte har kontroll ver?!?!??!??...!

Usch... jag blir sååååå upprörd.

Gick de bra i alla fall?

/gunnar i vaplan/

Vonkis sa...

Men fy så läskigt! Vilken tur att det gick så pass bra ändå. Ute med två hundar och inte ha koll på dem... Har ni kontaktat polisen?

Anonym sa...

Jag hatar kamphundsägare och de hundar som beter sig så här! Vi borde göra som i Norge: kamphundsföbud.
Polisanmäl genast, om de inte är gjort, och kräv givetvis ägaren på alla veterinärkostnader. Tur det inte blev värre.

Cicki sa...

Fy så hemskt. Usch så arg jag blir när jag ser sånt. En del människor skulle inte få ha hund. Vet inte om man ska förbjuda hundarna eller hundägarna. När vi hade våra två små pappillons så var det min stora skräck att jag skulle möta några kamphundar. De hade ju gjort köttfärs av våra små fjärilar.

Hedgren sa...

Åh, stackars Frida och Anna-Karin. Sånt här är ta mig f... straffbart!

AnnaPanna sa...

Ååå, vilken kämpe hon är Frida! Stackars stackars Frida och hennes matte som var med! Hoppas hon snart mår bra igen! Är hon rädd för andra hundar nu?

Anonym sa...

Dessa hundar förskräckliga! De anfaller allt o alla, stackars Frida. Har en jobbarkompis som blev anfallen för ngn vecka sedan. Resultat: näsan är borthuggen och en stor del av kinden! Förbjud dem -precis som i Norge! // Catarina

Mian sa...

Stackars Frida. Hoppas att hon inte får några men varken fysiskt, eller psykiskt, men jag misstänker att hon blivit rädd/misstänksam mot andra hundar?

Jag håller med andra som kommenterat här: polisanmäl om så inte gjorts!

Gerd sa...

Sånt där hände ju Tyson i oktober, tur att han överlevde. Några veckor senare anföll samma american akita ytterligare en hund på vår gata. Akitan lever än.......

Selmas matte sa...

nääää fy fanken vad hemskt. Stackars stackars Frida. Usch jag gråter. Kram på dig Frida lilla.

Monet sa...

Vår Jack Russel, Max, då 11 år, blev överfallen och biten i halsen, faktiskt värre än det ser ut på Frida.

Han var med på eftersök vid en jakt och med var också en aggressiv labradorhanne (jo dom finns fast det är sällsynt). Jag som lånat ut Max till jaktsällskapet var orolig över att den andra hunden skulle vara med eftersom han revirmarkerat tidigare mot vår egen alfahanne men man viftade bort det.

En timme efter att jaktlaget gett sig iväg kom Max hem själv, helt nerblodad på sin vita päls och med djupa bitsår över hela halsen som det strömmade blod ur.

Direktfärd till veterinär som sydde och lappade och sa: Han är visserligen en tuff terrier men så här små hundar kan få en chock och dö när de blir anfallna på det här sättet.

Labradoren lever än. Trots allvarliga diskussioner och hot om polisanmälan och anmodan att avliva honom smet ägaren undan med att han tänkte gå till hundspykolog. Varför? Jo för att hunden senare också gått till anfall mot ett barn och två vuxna!!

Vi fick en hel promenadväg avskuren eftersom vi inte kunde passera huset där labradoren bodde. Och Max var till ytterlighet misstänksam mot alla svarta hundar efter det.

Jag håller med alla här - inte bara kamphundar utan alla hundar som beter sig så här aggressivt ska avlivas.

Joanna sa...

Usch stackars Frida! Om det hande med min Frida hade jag ocksa varit rosenrasande. Pratade med min Far nyss som sjong Happy Birthday for irlandaren.. Han sa att PV var dar. Du ocksa kanske? Och har aran att traffa Obelix?

Mildamakter sa...

Stackars Frida...må alla hundägare som inte kan hålla ordning på sina hundar drabbas av racerbajs...läääänge! *mordisk*.
Hoppas att Frida inte kommer att få några men av det här!!!

Anonym sa...

Det är fruktansvärt att inte HUNDÄGARNA tar sitt ansvar över sina hundar, de som inte kan det borde förbjudas att äga hund.

Jag håller med om att vi borde göra som i vårt naboland Norge...FÖRBJUD KAMPHUNDAR.

// UllaMona

Evas blogg sa...

Men stackars lilla Frida! Jag blir så upprörd när jag ser sånt här.

AnnaPAnna sa...

Mamma, hur är det med Frida nu? Hur mår hon och är hon rädd för andra hundar?

Elisabet. sa...

Anna: jag vet inte .. jag har mailat Anna-Karin och ska lägga in svar om hon hör av sig.
Det tog hårt på henne också.

Elisabet. sa...

Till alla: Anna-Karin skriver och säger att detta är det värsta hon har varit med om i hela sitt liv. Hon mår jättedåligt och känner sig också indirekt hotad av ägaren till kamphundarna. Det hela är polisanmält, men det vill mycket till för att ägaren ska bli av med sina hundar.
Man tycker ju att det här är fullt tillräckligt.

Linda sa...

Åh lilla gumman Frida...
Jag hoppas att hon inte har alltför ont och att hon inte blir alltför rädd i fortsättningen.
De som inte kan ta hand om sina djur ska inte ha några!
Tur att Anna-Karin fann sig kvickt!

Christina sa...

Letade mig tillbaka bland inläggen och hittade det här.

Jag förstår om den här ruggiga händelsen kommer att ge Anna-Karin ångest lång tid framöver.
Arma hund.

Kamphundar reagerar inte som vanliga hundar när de slåss, därför blir skadorna värre.
Vanliga hundar tar ofta nya grepp med käkarna när de slåss, medan kamhundarnas käkar låser sig...så jag är inte överraskad över skohornet som var inblandat. Maken till rådig granne!

Sen slåss en kamphund för en dödlig utgång, medan vanliga hundar "gör upp" för det mesta.

Huvva!