söndag 13 september 2009

Det blir en härlig helg i landet Småland.

Länge, länge sitter vi ute på den inglasade altanen och äter gott och dricker gott och så blir det övernattning i Friggeboden som är stor och egentligen kanske är något annat än en sådan.

Jag skär tänder så den arme pensionatsvärden väcker mig och själv har jag de allra mest underliga drömmar.

Söndagmorgon kommer katten Suna springande i full galopp när hon hör mig öppna dörren.

Minns ni den lilla hittekatten som blev så väl ompysslad av hunden Sverker (uttalas på småländska: sväääker ..) .., det är den kattungen som nu har blivit vuxen och heter Suna och är så vacker, så vacker och nu kommer hon skuttande längs slänten och rakt in i lilla stugan till oss.

Dit kommer även Sverker, en lurvig vallhund som vid åsynen av pensionatsvärden blir alldeles till sig av lycka!

Efter frukosten åker vi till familjens sommarstuga som ligger vid en liten sjö.

Vägen är smal och slingrig .., vi passerar de allra vackraste smålandshus .., rödmålade med vita knutar och massor av snickarglädje .., och där är fårhagar och välmående hästar i andra hagar .., och där är mossiga gärsgårdar och kala hyggen som påminner om hemma i Västerbotten, men visar sig vara ärren efter stormen Gudrun.

Sommarstugan är under renovering och kommer att bli hur fin som helst.

Värdinnan Lena bjuder på kaffe och pv:s gifflar och innan vi återvänder, blir det hemmagjord grönsakssoppa på knubbiga morötter, underbara Asterixpotatisar med ett skal som inte går att beskriva (bilder kommer när jag är hemma i Ystad igen ...), stora, tjocka palsternackor och lite purjolök.

Allt, utom palsternackan, från egen odling.

Och vid det stooora bordet med utsikt över sjön och med en sprakande brasa i kaminen, blir det prat om detta med att Bryta Upp och flytta och för,- och nackdelar och ge och ta och lite sånt.

Eller mycket.

Sen till landet Halland igen, för vidare befordran med tåg och buss och tåg igen.

Resan till Ystad ska komma att ta nästan fyra timmar, allt på grund av banarbete.

I väntan på tåget hem sitter jag här vid internetavdelningen på Malmö Centralstation.

Människor kommer och går.

Till höger om mig sitter en man i min ålder och är uppkopplad på sidan http://www.match.com/.

Kanske ska han här och nu finna lyckan i form av ett meddelande från någon härlig kvinna eller man ..?

Halv åtta är jag framme i Ystad.

Där väntar ellis med kvällsmat.

Inte illa.

Nästan som att ha en hemmafru.

2 kommentarer:

Ingela sa...

Dom där Asterixarna är en bra sort. Jag har haft dem varje år ett bra tag nu. De växer bra, kommer ganska tidigt och är tåliga mot sjukdomar och andra angrepp. De är de absolut bästa potatisarna att göra ugnsklyftor av, med skalet kvar såklart.

Dessutom blommar de så vackert.

Elisabet. sa...

Ingela: aldrig har jag sett så vackra Asterixar .., vi brukar ha dem i affären, men då är dom inte tillnärmelsevis så rosa-lila-aktiga!

Och underbart goda var dom .-)