onsdag 16 september 2009

Litet brev från Pelle ...



"Hej alla vänner!

Så här såg det ut när matte och pv stod bakom Gunvors dörr och kikade in genom den där luckan där hennes post kommer farande på golvet.

Jag låg på soffan och sov när jag plötsligt hörde något som liknade mattes röst.

"Är matte här ...hon bor ju i Skåne ..?"tänkte jag .., men när jag upptäckte en liten kamera som stack fram genom inkastet .., då anade jag att "joooo, det är nog hon?", för matte är galen i sin kamera som heter Canon.

Och sen hörde jag plötsligt pensionatsvärdens röst.

Då hoppade jag ner från soffan och satte mig och väntade vid dörren, men inget hände.

Ingen kom in.

"Mojan är inte hemma .., hon är nog och tittar på den där ekologiska odlingen ...?" sa pv och så stod dom där och matte sträckte in sina fingrar genom brevinkastet, men jag brydde mig inte om att gå fram .., ja, för jag var inte helt säker på att det verkligen var matte.

Någon timme senare kom äntligen Gunvor tillbaka och då öppnade hon dörren till matte och pv.

Det var jättekul!

Dom satt på den inglasade balkongen och drack kaffe och jag fick ligga i mattes knä en stund och hon hämtade vått papper och tvättade såret på mitt huvud, för .., ja, det var så att jag kom i slagsmål med grannkatten i Steninge sista kvällen jag var där och nu har jag ett rätt stort sår vid ena örat.

"Ja, det är bra Pelle att du försvarar Gunvor och dig själv .., det måste man göra ...", sa matte och baddade och baddade.

Pv, han är så skraj för allt som har med sår och doktorer och sånt att göra, så han vågade knappt titta.

Det är tur att matte är så modig.

Innan jul ska matte få en ny knäled.

Då kommer hon att vara hos pv ganska så ofta, det kallas för "rehab" och det har hon varit med om förut, jag minns precis när hon ramlade och bröt handleden, då blev det också rehab på pensionatet, det var dr Böhlander som sa att hon måste träna riktigt mycket.

Nu ska jag gå in i köket och äta lite frukost.

Pv:s storebror Tommy, han säger jämt när han är här att jag är för tjock.

"Mojan, du får sluta att låta maten stå framme, Pelle blir ju på tok för tjock!" säger han och tar upp skålen från golvet så jag inte kan äta.


Här sitter han, pv:s storebror .., han som säger att jag inte får äta så mycket jag vill.

Pv brukar säga att ..."ja, det ska han säga .., han skulle minsann börja med sin egen mage, den är inte liten den!" och då tycker jag så mycket om pv.

När Tommy har gått sin väg, då ställer Gunvor ner skålen igen och så skrattar hon lite och säger ..."pElle! nu kan du komma .., nu är han inte här längre!"

Ni förstår väl hur mycket jag tycker om Gunvor?

Hälsningar från er vän, pElle."

2 kommentarer:

bettankax sa...

Hej pElle, å vilket alldeles underbart brev från dig. Tack för livstecken och hälsa Gunvor!

Elisabet. sa...

bettankax: hej på dig själv, Bettan! Det är väl du som är Selmas mormor? Då kan du väl hälsa henne från mig?
Säg att jag gärna skulle vilja träffa henne och om hon kommer till Småland någon gång, så kan hon väl titta förbi?
pElle.