söndag 13 september 2009

Hullerombullerlivet ....


"Kom in nu lilla vän .., maten står på bordet!" säger ellis leende.

Först sitter jag på tåget i mer än fyra timmar, ty det är spårarbete någonstans mellan Maria station och Ängelholm och jag åker från Halmstad vid tretiden och är hemma nästan halv åtta.

Slår följe med en kvinna från tåget och jag berättar om min stulna cykel.

Gemensamt förfasar vi oss över hur tjuvaktiga människor är numera.

Då ..., upptäcker jag en cykel som ...., jo, nästan ser ut som min stulna .., ja, jag hann ju bara ha den i två veckor så det är knappt att jag minns hur den såg ut .., men cykelkorgen liknar min och lyshållaren som någon monterat bakvänt .., jo, den är där också .., och jag stannar till och letar upp mitt "världens-bästa-mormor-nyckelband" och kvinnan står intill och jag säger att jag ska bara testa ..., och ser man på .., låset går upp!

Jag fattar det inte!!

Tre gånger har jag gått förbi och letat och inte en enda gång har jag sett min cykel.

Nu står den där.

Så jag cyklar hemåt .., så överlycklig så det går inte att förklara .., och kvinnan vinkar och skrattar och jag tänker att ..."men hur ska jag förklara detta ...?"

När jag kommer hem till mig, står en solig och sprallig ellis på trappan och tar emot som den allra bästa hemmafrun.

På bordet står en flaska rött vin .,. och på spisen puttrar en kycklinggryta som ska visa sig vara sagolikt god.

Vilken glädje!

Och sist av allt kommer en rar väninna in och slår sig ner.

Efter en massa år och lika många bedrövelser har hon nu - äntligen - bestämt sig.

Nu ska hon lämna sin man.

Säger hon och drar en djup suck och jag lämnar kycklinggrytan och ger henne en låååång kram och en puss på kinden och säger att det kommer att gå bra.

Jo.

Det kommer att gå bra.

16 kommentarer:

Anitha sa...

Ops, du vet väl att man inte får återta stulet gods? Då begår du ett brott!

Anitha sa...

Ska du inte behålla "hemmafrun" ett tag till? ;-) Tänk så skönt att ha middagen klar varje dag när du kommer hem från jobbet.

Elisabet. sa...

Anitha: stulet gods ...? Det är ju min cykel och jag har väl missat den helt enkelt! Nädu. Det där går jag inte på.

Elisabet. sa...

Anitha igen: ja, jag ska göra ett arbetsschema åt henne i morgon.
Städa och tvätta och så.
I gengäld får hon gratis mat.

,-)

Faktiskt funderar jag på att fria till henne.

bettankax sa...

Sååå himla bra och roligt att du hittade din cykel! :)))

Elisabet. sa...

bettankax - du rara vän: hittat och hittat .., är man uppvuxen i Pingstkyrkan, då kan man tro på Underverk .-)

Den har nog bara kommit dit så där utan att man vet hur.

Det tackar man för.

Anonym sa...

Ha ha ha snacka om vimsigt fruntimmer, glömma var man ställt cykeln och sen rya om spöstraff på cykeltjuvar... För inte kan väl tjuven cyklat runt på en låst cykel!!! Secket höns du är...

Elisabet. sa...

Anonym: jag håller med dig till fullo!
Inget spöstraff till cykeltjuvar. Ja, till den som tog den första .., om den nu alls blev stulen förstås .-)

Anitha sa...

Och vad tror du PV säger om du friar till hushållerskan? ;-)

(och när det gäller stulna cyklar är tyvärr lagen så dum)

Annela sa...

Anitha har rätt. Det kallas egenmäktigt förfarande att ta tillbaka sin stulna cykel blev jag varse en gång. Snacka om dumheter!

Anitha sa...

Det kan t.o.m gå så att man blir tvungen att "köpa" tillbaka sin stulna cykel. Om din cykel blir stulen och någon köper den i "god tro" så är det köparen som äger cykeln. För att återfå den måste du betala "lösen" för den. Ser du den på gatan och tar tillbaka den så är det du som stjäl cykeln i din tur.
Det verkar som en tokig lag, men den är till för att skydda tredje man också. Hur vet du t.ex att den begagnade cykeln du köper inte är stulen och hur skulle du reagera om den verklige ägaren kom och tog tillbaka cykeln som du betalat dyra pengar för?

Elisabet. sa...

Anitha: även om jag inte vill tro det, så måste jag ha missat min cykel nere vid stationen, det bara måste vara så?

Jag förstår det inte själv; det övergår mitt förstånd som inte är mycket att skryta med, men om den står där nu, LÅST, och jag får upp låset, visst måste det vara så?

Hade det varit ett annorlunda lås, då hade jag hållit med dig, men inte nu.

Eller finns det hur många dubletter som helst till cykellås?

Anitha sa...

Tror säkert att det är så att du missat var du ställt den.
Ville bara göra dig uppmärksam på att man inte får ta igen sin stulna cykel om man ser den - till nästa gång ;-)

Christina sa...

Jag sitter här och flinar :)
Det låter inte som om cykeln blev stulen, bara borttappad av bloggmadamen.
Slutet gott...

Maken till gullig hemmafru som står där och välkomnar vid den vackra porten!
En sån skulle jag också vilja ha.

Anita sa...

Som sagt... Slutet gott allting gott! ;)

Hur skaffar man en "hemmafru", tro??? Undrar jag som stod och lagade biffar, köttbullar och köttfärssås på flera kg köttfärs igår.... Suck och stön.

Turtlan sa...

Svårt tro att det är stöld om man har nyckeln .... så tycker jag i alla fall även om det inte kanske är enl lagen....?

Gott ha en hemmafru! Såna vänner ska man vara rädd om.

Min goa kära kompis B och jag har sagt många gånger att bättre sambo går inte att hitta än vi två. Så jag förstår precis hur Du menar :-))