söndag 28 mars 2010

Nån slags projektarbete, kanske ..


"Där borta vid vedskjulet, där ska jag plantera humle längs hela väggen ...!" säger jag lyriskt.


Söndagmorgon utan regn,
då blir det arbete ute på tomten.

"Om vi sätter igång nu, då har vi minst tre timmar på oss och då hinner vi mycket!" säger bloggmadamen, som, det står helt klart nu, är ämnad att bli arbetsledare.

Och pv hämtar arbetshandskar (arbetsledaren får minsann också ett par) och sedan blir det full fart i ett par timmars tid.

Pensionatsvärden sågar ner tre mindre körsbärsträd .., arbetsledaren förvandlas plötsligt till slav och kånkar och bär på tyngre och lättare grenar och det krattas löv och trampas i kattskit och det kokas kaffe och då blir det paus på altanen.



Skottkärran fylls med grenar och kvistar och multna löv.




Nästa vår .., då ska det -hopefully - stå en Friggebod just där i slänten.

Och jag pratar med herr Stare som sitter uppflugen på tv-antennen och följer vårt arbete.

"Ja, du .., så här går det när man har skaffat sig en sambo som planerar och planerar .., då är det slut med det roliga ..", säger jag.

Och pv smajlar där han står med sågen och kämpar med körsbärsträdet.

"Just så är det! Det blir ett jävla arbetande, men ibland är det värt det må du tro ...", säger han.



Hos grannarna Göran och Gun blir man omåttligt inspirerad.

Å, så vackert det är med deras stenlagda gångar!



Och på väggen sitter finurliga pinnar (påminner om den jag köpte dyrt på Hemslöjden) där Göran hänger upp sina fiskenät.



Titta, så fint det blir med blandningen av olika stenar!

"Vi skulle kunna ha en stenlagd gång från där bilen står och till ytterdörren ..?" föreslår jag.

Jag kan betala, så känns det bättre.



Och vid grannens entré, ser det ut så här.

Naturfärgerna smälter ihop perfekt med huset.

11 kommentarer:

Annas mamma sa...

Det är så snyggt med sten och först tänkte jag så fint de fått det redan;-) men ser det är hos grannen...ni har säkert lika fint eller det blir ännu bättre när så mycket kreativitet nått nya landet. Och två hinner ju dubbelt så mycket som en:-) Lycka till med humlen, den förra ägaren till vår sommarstuga gjorde en jättefin humlevägg mot grannen, den sköter sig själv och växer enormt. Men jag försökte ta lite av den och sätta på nytt ställe och det tar tid kanske innan den rotar sig ordentligt där. Och grannen som har jättefint lyckas inte alls med sin så kanske det är olika sorter. Jag gör i alla fall inget alls och den är en fin grön vägg som får små blomster.

Evas blogg sa...

Ja sten är verkligen ett vackert naturmaterial. Tänk så mycket roligt ni har framför er! Och apropå trädgårdshandskar så har jag ett par vackra, blommiga sådana :)

Kesu sa...

Jag älskar allt naturmaterial, vare sig det är för byggnader eller tyger. Ull, bomull, sten, järn, trä. Härligt! Vackert! Skönt!

Bloggblad sa...

Det låter lika ambitiöst som när vi var ganska unga och köpte det här huset. Oj, vad vi fejade och jobbade och slet. Det är annat mot nu, det...

Mian sa...

Får man sova över i den där friggeboden??

Elisabet. sa...

Annas mamma: jag verkligen ÄLSKAR humle! Det är så enkelt och blir så fint! Och ett perfekt sätt att gömma lite av vedskjulet ., kanske ska jag klämma dit lite luktärter ocksdå ,-)

Eva: precis vad jag känner! Det är så himla inspirerande!

Kesu: samma här! Och dom stora platta stenarna hos grannen är sååå vackra och även färgen på virket i huset.

Bloggblad: men det har jag ju varit med om förut, med mina barns pappa och två olika hus. Det känns precis lika roligt nu!

Elisabet. sa...

Mian: ååå, det skulle vara SÅÅÅ roligt! Ta med dig fågelvännen och kom och sov över och det kan ni förresten göra redan i höst! (Fast då blir det i huset!)

Anita sa...

En friggebod.. ja en sådan har jag önskat i 10 år. Men fortfarande ingen i sikte.;)

Skynda på Elisabet, innan det är för "sent" ! ;)

Kram!

Elisabet. sa...

smulan: ja, här ska smidas medan han ännu är villig .-))

(Medan köttet är villigt, höll jag på att säga ..-)

Anita sa...

Haha!! Du är oslagbar! ;)

Evas blogg sa...

Aha, friggeboden=gäststuga ;)