lördag 24 april 2010

Morgon i landet Skåne ...



Och jag känner mig förfärligt otrogen när jag bara går raka spåret förbi mitt "gamla" bageri, ja, det är nästan så att jag vill ta en omväg.

Det känns så där som om man plötsligt struntar i en bästa-kamrat, för att man har hittat nån annan som är mycket trevligare och bättre.

Men så tänker jag .., ånä, under vårt första år här i stan var jag ytterst trogen stamkund på Möllers .., och i ytterligare sju år (sedan jag återvände till stan, från landet ...) har jag varit en såå trogen kund, nu kan gott någon annan få ta del av mina pengar.

Såja, då känns det genast lite bättre.



Och längs gatan är det vid tio i åtta som en ström av frukostsugna människor och somliga parkerar utanför Möllers och andra vid Söderberg & Sara och alla vill vi ha färskt bröd till frukosten.

Jag köper mina vanliga .., "Petit Pain" för 8 kronor stycket, plus deras överjordiskt goda kavring som är avlång och rund och smakar kummin.

Sen går jag hemåt.

L y c k l i g.

(Och nä, just det. LCHF kommer aldrig att bli ett alternativ för mig. Jag ÄLSKAR bröd.)

13 kommentarer:

Mian sa...

Inte heller jag kan leva utan bröd (eller andra mumsiga kolhydrater). Hade jag ett sånt där bageri nära mig skulle jag springa dit varenda dag.
Dessutom har du PV som bakar supergott valnötsbröd.
Lyckans ost!

Elisabet. sa...

Mian: det är faktiskt livskvalitet att ha ett sånt här bageri inom dofthåll. På riktigt. Jag föreslog pv att vi bygger en stenugn och gräddar på gammaldags vis .-)

Evas blogg sa...

Bröd är ett av livets grundpelare. Så är det bara. Men vilken idé. Ni kan starta ett litet gårdsbageri!! Apropå den där bokstavskosten: jag har testat den några veckor igen och den funkar inte alls på mig. Min kropp tål inte fett och jag hade konstant ont i magen. Nu när jag återgått till "vanlig" sockerfri kost - mår som en prinsessa igen. Så har man minsta problem med gallan - ingen bokstavskost! Så tänker jag.

Elisabet. sa...

Eva: många mår ju fantatiskt bra med LCHF-kost, men jag vill inte utesluta bröd eftersom jag faktiskt tycker att det är en av livets höjdpunkter att få hålla ett nygräddat bröd i handen .., och glädjen av få färskt bröd till frukost.

Så är det med den saken .-)

S o F sa...

:) Jag äääääääälskade bröd i mitt tidigare liv också, så jag förstår precis vad du menar E.

Men för hälsans skull kan man begå de mest otänkbara saker, som t.ex att sluta med allt bröd och smaskiga saker till kaffet. ;)

Men jag minns hur gott det var...

Sooliga hälsningar!

Elisabet. sa...

S o F: ,-)
Jag tror säkert att man kan avstå bröd och vara lycklig.

Men jag tänker inte chansa .-))

Love, literature and gardening sa...

Suck ja - och varje gång jag läser om dina brödfrosserier så är jag på väg att ramla ner i brödträsket igen!!! Som tur är har jag inga bagerier på gångavstånd för då vet man aldrig!

Elisabet. sa...

Love, literature ..: ,-))

Ja, jag tänker passa på att njuta, för sen är det finito. Det är 22 km till Halmstad från Stensjö och lika långt till Falkenberg.
Och till Ystad och bageriet är det förfärligt långt ...buuuuuhu.

*P* sa...

Jag bara MÅSTE åka dit!

*mums*

Elisabet. sa...

*P*: kom hit!

Turtlan sa...

Jag skulle gärna bo nära ett bageri för att kunna smyga ut på lördag morgon och köpa färskt!

Mycket gärna!

Så mycket gott de verkar ha! Lockande!

Jag skulle också ha svårt att sluta äta bröd helt även om jag borde dra ner något på det för det blir lätt lite mycket av det ibland.

Go lördag till Dig!

qi sa...

LCHF-dieten = inget för mig!
Eller vilken annan diet som helst, jag tror inte på dieter och förbud, åtminstone inte om man inte har någon sjukdom som gör att man får avstå från vissa saker.

För mig personligen handlar det nu om att hitta en balans i ätandet så jag inte går upp ännu mer. Jag tänker äta allt jag tycker om men kanske inte så mycket...

Elisabet. sa...

Turtlegirl och qi: jag är nog ingen diet-människa heller .., och ingen som kan avstå allt från det ena eller andra hållet .. jag vill ha det mesta .-)

Jag vill ha bröd .., ost .., jag vill ha godis nån gång .,. jag vill ha en Milanokaka till kaffet och absolut ris och pasta och potatis också.

Härligt ändå att det fungerar för somliga - ellis är ju helnöjd - men jag vill ha kvar av allt det andra och framför allt, om inte ens partner är det minsta intresserad av att leva så, blir det ju lite krångligare.