söndag 30 maj 2010

Söndag på jobbet ...


Och detta är utsikten från "min" kassa.
Mitt emot sitter just då den alltid så rara Hanna, ännu solbränd och tjusig efter en vecka i Turkiet.



På anslagstavlan på lagret ......
Hjärtat blir varmt.
Det är Emelie som har skrivit och ritat.



Och hur glad blir man inte när Olof - Alfons Åberg - har anmält sig.
Olof har slutat och arbetar nu i Malmö som någon slags programmerare.

Det var denne charmör som, när man ropade på hjälp i kassan, alltid svarade: "Pizzeria Capri!" och när jag sa ..."haha .., jag har kö, kan du komma ..?", så svarade han (man hörde smajlet genom luren och tänk er nu Zlatan-svenska ....) "ja, tio minoter, en kvart!"



En annan raring är Fredrik Englund.
Han har också slutat och arbetar även han i Malmö, jämsides med att han pluggar.

Fredrik är storvuxen och går med gungande steg .., såå tryggt var det att ha honom i affären på kvällarna.

Nu har han tittat in och lämnat en hälsning på anslagstavlan.



En stamkund vill att vi tar hem timjanolja, men Rickard, som ansvarar för kolonial, är inte så värst sugen på den saken.
"Helst inte ...", har han svarat.
Alla kunder som ber att man ska ta just deras vara, tänker inte alltid på att då är det oftast någon annan vara som ska plockas bort ur sortimentet.
Allt ryms inte!


Men den som vidarebefordrade kundens önskemål .., gull-ber.
"Snälla ..., stamkund vill ha ...".

Och det hjälper.

"Ok, tar det vid nästa beställning ...", svarar Rickard.


Alldeles idealisk hjärngympa är det att försöka lära sig så många plu-nummer som möjligt.

Den dagen för två, tre år sedan då jag fick totalt hjärnsläpp och inte kom ihåg nånting annat än telefonnumret till mina barns pappa (som var så snäll och kom och hämtade den förvirrade madamen och agerade taxichaufför till akuten ...), då, när jag satt där i undersökningsrummet .., då försökte jag ihärdigt att locka på alla plu-numren.

Efter några timmar kom dom tillbaka .., så där som små segelbåtar som närmar sig natthamn.


Plu-numren är inte alltid logiska.
Titta på broccoli, till exempel.
Den som har hittat på det numret, hade nog också tillfällig härdsmälta i hjärnkontoret.

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Färgad blomkål? Är det sån grön toppig?

Jag skulle inte ha en chans att lära mig en enda av de där siffrorna...har fullt sjå med personnummer, skonummer och teled:o.

Har det redan gått så långt att du är framme vid avsked... jag hänger knappt med.

Elisabet. sa...

Bloggblad: ja, sån där lilafärgad ...som ser rätt oaptitlig ut, tycker jag själv .-)
Och självklart skulle du fixa att lära dig plunumren .., det gör man.

Elisabet. sa...

Bloggblad igen: nej, jag slutar den 11:e juli, men vi ville gå ut innan första gänget tar semester.

anna of sweden sa...

Sådana där "Olofar" är roliga att ha som arbetskamrater. Ler stort här borta i Amerikat!