fredag 25 februari 2011

Fotoutmaning ...



Bild nr 10. En bild på din favoritplats.


Å, jag har så många favoritplatser
.., det är soffan Ektorp när jag är trött och slut på .., det är här vid datorn med utsikt åt två håll - eller egentligen åt tre - och det är i bilen när vi reser någonstans eller på tåget.

Men mest av allt vill jag nog vara nära vattnet.

Det här var ett ögonblick som jag alltid kommer att minnas.

Det är augusti 2008 och Emma, 11 år, och jag själv, har rest till den grekiska ön Kefalonia.

Värmen är mer än tryckande och närmar sig fyrtio grader.

Då åker vi med på båtturer .,. tre stycken .., bara för att komma ut till havs och känna hur det fläktar .., och just den här dagen är vi ett tjugotal personer med ombord och nu har båten ankrat och vi ska få bada i ett hav som är alldeles turkosfärgat.

"Mormor! Vi ser vem som är försten i .., vågar du hoppa?" hojtar Emma.

Mormor, som är vanvettigt höjdrädd, står länge och tvekar, men till sist tar jag språnget och hoppar rakt ner i allt detta ljuvliga.

En ung man från någonstans-i-Sverige står länge och tvekar.

Om och om igen hoppar Emma.

Mannen tvekar.

"Men vad f*n ..., vågar flickan så ska väl ...?" säger han och så ..., tjopp, i!

Applåder och leenden!

Och medan jag själv ligger där i allt det turkosblå och plaskar och är lycklig över att jag vågade, frågar en kvinna (som också ligger i vattnet) om vi är från Sverige?

Hon frågar på nånting som liknar norrbottniska.

Det är vi ju.

Och så börjar vi prata.

Det visar sig att kvinnan heter Maria Young, hon är född i Norrbotten, gift med Don som är engelsman och paret bor i Sheffield, precis som bloggerskan Anna .., och det blir en stunds småprat där vi ligger i vattnet och även efteråt ..., och senare på dagen ska vi komma att äta lunch tillsammans i någon stad vars namn jag nu har glömt bort.

Å, sicken underbar dag det blir!

Inga kommentarer: