söndag 20 februari 2011

Söndagförmiddag ...


... i ett gult hus på en kulle.

Precis som pElle, vet sigge nilsson - precis på pricken -, var värmen finns.



Jo, högst uppe på soffan ..., i lilla glappet ovanför elementet.

Just där kan man ta sig en förmiddagsslummer, allt medan matte läser gårdagens GP och tittar på "Helikopterhjältarna".

I köket sitter husse och lyssnar till "Gomorron Sverige" i P1.


// Om detta fenomen läste jag igår hos Eva på Frösön (på FB).
Nu läser jag det ännu en gång, fast i GP.
När jag, för flera år sedan skuttade omkring på dejtingsidan, fick man ibland mail av män som i första brevet/kontakten avslutade med "Kramiiiiz" eller "Puss och kram". För mig kändes det .., underligt, och när jag då i n t e svarade på samma sätt, upplevdes jag förmodligen som iskall.
Och om det s.k. "boostandet" på FB ..., där framför allt ungdomar, boostar"/berömmer varandra .., ja, jag tar hellre det, än motsatsen.
Andra åsikter om detta.

6 kommentarer:

annannan sa...

Bra text av Kadefors, tack för den. Jag har också störts av den här jargongen, som förvisso inte är frekvent i min umgängeskrets, men dock. Inte bara den märliga inflationen i uppskattningsord och känslouttryck. Det stör mig också om jag gör något som kanske inte var så dumt och får svaret att jag är fin. Det kan man väl komma med om jag känner mig allmänt usel och värdelös och behöver upplyftning i det avseendet. Men har jag gjort något bra vill jag ha uppskattning för just det. Jag har tänkt att det är något märkligt tjejigt i det här, men jag vet inte. Okritiskt anammande av jargong har jag inte mycket till övers för.

Jag gillar din vänligt kritiska blick, däremot!

Elisabet. sa...

annannan: problemet, som väl egentligen inte är ett problem, är att man(läs: jag ..)känner sig som en mindre snäll människa när man inte hakar på.

Jag har inga som helst problem med att röra vid andra människor, men jag är absolut ingen "kramiz"-typ , men och tycker inte att det är nåt fel att vara det heller.
Ibland får jag såna hälsningar och då blir det så att jag sitter en stund och tänker .., hur ska jag svara ..., för jag känner mig inte riktigt bekväm med just den biten.

På dejtingsidan funkade det inte alls. Blev männen för "intima" med orden på en gång, nätack, då hoppade jag av.

Rexxie sa...

Jag skall omgående sluta att skriva "Kram" nrä jag mailar dig...

:-)

Elisabet. sa...

Rexxie: nä, fortsätt! Men helst inte "kramiiiiz!"

,-)

Anonym sa...

Ja inte leende före jul, som lärare brukar skoja.
PV

Jenny sa...

jag vet aldrig heller hur jag ska svara på alla kramiz och så vidare... Mycket bra text av Kadefors!