lördag 26 februari 2011

Morgon ...


Året är 2007.
Det är min andra sommar som ensamseglare.
Nu är jag på besök hos äldsta dotterns svärföräldrar utanför Norrtälje.
På en altan finns ett gammalt nedsänkt badkar .., där ska jag få ligga och plaska bland nyplockade örter och med himlen ovanför .., men först värmer Maggan vattnet.
Alldeles totalt underbart är det.


Egentligen är det som ett mirakel .., detta att man kommer hem på kvällen efter en låååång dag på jobbet och man vacklar (och då menar jag verkligen v a c k l a r) in i köket, byter om till mjuka kalasbyxorna och tar på sig stickekoftan .., haltar in till vardagsrummet och lägger sig på soffan och hela kroppen är stel som en frusen pinne!

Den här stelheten kom med den nya leden; det var som om kroppens system rubbades på nåt underligt vis?

Totalt utslagen blir man.

Men t ä n k ..., så går man och lägger sig och vaknar och allt är som vanligt.

Och vid halv åtta går man nerför trappan och vid köksbordet sitter pv som ska ta bussen in till stan, det är kören Västanvind som på förmiddagen har konsert i Nicolaikyrkan och jag gör mig kaffe och värmer upp gårdagkvällens scones, sveper kappan om mig och går ut barbent och ger fåglarna mat och råkar - av misstag - skrämma upp ett rådjur som står vid slänten (kanske ..., kanske vill den ha ensillaget ..?) och när jag kommer in igen säger jag till pv att .,. å, det är som ett mirakel!

Allt känns så bra.

Och nu ska bilen rensas och väskorna packas .., och grannen, tvärs över vägen, som ska se efter sigge nilsson och pElle ska få nyckeln och all maten, ja, det är mycket som ska göras idag.

Såg ni Skavlan igår?

Så himla trevligt!
Och så enormt vältränad Ingemar Stenmark är!!

Jag glömde förresten berätta att jag igår hade två eleganta norrmän i kassan.

"Ååååå, har jag den äran att ha norrmän framför mig .., ja, jag hoppas verkligen att ni såg skidåkningen igår ...?" säger jag och hinner knappt säga nånting mera, förrän herrarna börjar skratta ..., jominsann, dom s å g .., och det har ju alla vi andra också gjort och det blir väldigt mycket glädje i kön!

Så var det.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ett mirkael. Hur vackert du skriver. Har ni en härlig helg nu!

gunnar i vaplan sa...

Elisabet o PV:
Vi ses vid målet i Mora nästa lördageftermiddag!

Elisabet. sa...

ela: ja, en hel ledig vecka ligger framför oss. Jag börjar arbeta näst-nästa tisdag kl.15. Halleluja, vilket schema!

gunnar: ååå, det ska bli så jätteroligt att få se dig!

Bert sa...

Ha ett fint sportlov!

Evas blogg sa...

Så ni blir i Dalarna en hel vecka? Ha det nu så jättefint! Kram å lycka till med skidandet !

Evas blogg sa...

Och blir du less kan du ju alltid ta rälsbussen hit !!

Elisabet. sa...

till er alla: någon skidåkning vet jag inte om det blir för min del och cheferna förmanade mig noga att inte ramla och bryta armar och ben ,-)

Jag har med mig korsord och två tjocka böcker.

Och så ska jag vara mormor.
Bara en sån sak.

L y c k a.

Cecilia N sa...

Nu har du mejl.