söndag 27 mars 2011

Struktur var det .. ja.


Senare, när pv piggnade till lite, idkade vi hyggesrensning.
Sly och annat som inte var så nödvändigt, togs bort.
pv sågade - jag kånkade.
Så småningom ska jag räfsa i slänten och komposten ska flyttas och omgärdas av trä.

Precis som inomhus, flyttar jag högar runt, runt även ute på tomten.

Här, i mitten av den övre bilden, har stått en ranglig sågbock, en säng som ska sågas upp i bitar, plus massor av kvistar, grenar, hö (just det, som rådjuren aldrig ville ha ...) och vedträn!

Så när pv idag är borta och ligger under husgrunden i Steninge, beslutar jag mig för att röja på framsidan av gården.

I timmar drar jag alla kvistarna (värst är slån med sina långa taggar och jag tänker på Jesus på korset och törnekronan, allt medan jag försöker att i n t e sticka mig) och jag bär dem till kortsidan av huset, där det sedan förut ligger kvistar som ska eldas upp.

Hos pv förfars intet.


Och den breder ut sig åt andra hållet, ner mot vägen.
Där arbetas det för fullt med att isolera och bygga till på ett mindre hus.

Så här ser högen ut efter två timmars idogt kämpande.

Som en stor majbrasa!


Pilarna = rat.
Aldrig är pElle så sprallig som när vi - pv och jag själv - är ute tillsammans.
Nu springer pElle upp och ner i slänten .., sätter sig på en stubbe och tittar på oss arbetare .., skuttar vidare upp i äppelträdet och tycks på det hela taget alldeles upprymd.

Senare, när pv kommer hem - trött och slut på -, är jag fylld av energi.

Det är inte han.

"Men du .., om jag hyr en släp på jobbet, då kan vi forsla bort allt skrot som finns här ..., ja, vad säger du om tisdag, nej, torsdag kanske .., eller rent av i morgon .., ja, jag drar fram allt som ska slängas och så kommer du med släpen och vi hjälps åt att fylla den och sen är det klart, det är väl hur bra som helst ...!" säger jag entusiastiskt.

Efter middag och lite övertalning ., så enas vi om att på onsdag när pv slutar tidigt (men inte jag), då ska allt rat vara borta.

Detta är "före-bilderna".

(Ja, vad menar jag med rubriken? Jo, min chef Bodil sa en dag att ..."Elisabet, jag tycker att du är så strukturerad, skulle du kunna tänka dig att ..?" Aldrig har jag sett mig som strukturerad, inte förrän idag ,-)

Inga kommentarer: