lördag 2 april 2011

Arbetsdag ....


Halv åtta en lördagmorgon i början av april.
Våren känns avlägsen.

Ovanligt är det att ha hela sängen för sig själv, men så är det den här natten.

Där är bara pElle och jag själv.

Vaknar till dis och dimma.

Från klockradion hörs nyheter.

Död och mera död.
Terror, försvunna människor, eländes elände.

Lämnar sängvärmen .., brygger kaffe .., upptäcker ett rådjur i slänten .., hämtar kameran och filmar (inte minsta lilla rådjur syns i diset ) .., sigge nilsson och pElle släpps ut och tvärstannar vid ytterdörren och sitter sedan som förstenade och tittar mot backen där rådjuret går och betar i godan ro.

Jag ger fåglarna mat .., hör flapp-flaxet från herr och fru Dufva .., ser eldningsrök från grannens skorsten .., och lyssnar till kvittret från fågeln vars namn jag inte känner till.

Hämtar morgontidningen.

På sidan 57 läser jag en krönika av Tomas Sjödin.

Rubriken är "Varför måste man räcka till?" och handlar om den allt mer vanliga känslan av otillräcklighet hos dagens människor.

Allt ska vi räcka till för.

Arbete, familjeliv .., oss själva.

Krönikan bestå av två spalter och avslutningen låter så här:

"I veckan läste jag om matematikern och fysikern Blaise Pascal och hur han samlat sitt centrala religiösa resonemang i det som sedan kallats för Pascals trossats.
Inga övriga jämförelser, men den dagen satte jag mig ner och formulerade Sjödins trossats.
Kan den bli till nytta i någon annans livssituation än min egen, så är ingen gladare än jag.
Den lyder som följer och jag har lärt mig den av mina pojkar: Man behöver inte räcka till.
Det räcker att man finns till.
Allt utöver det är bonus."

Just så.

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Tänkvärda ord.
Mycket.

Anita sa...

Han skriver många kloka ord Tomas. Han har haft två söner som dött i en svår arftlig sjukdom, som du säkert vet. Hans religiösa uppfattning delar jag inte, men f.ö. är vi tremänningar. ;)

Elisabet. sa...

Ulrika: absolut ... befriande, var ordet.

Anita: se där .., ja, du har ju som bekant koll på släkten ,-)

Turtlan sa...

Ja ha det är han. Då vet jag. Klok man!

Ska klicka vidare och läsa.

Så sant så... det räcker att man finns till.

Cecilia N sa...

Sjödin är klok.
Ska man läsa dubbelklokt så läser man honom ihop med Lönnebo.

"Våren känns avlägsen" skriver du under en sån bild!

Vänta du så ska du få se på avlägsen ...

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, en klok man!

Cecilia N: men sen blev det varmt ....