lördag 2 april 2011

I affären ....


I mejerikylen.
Att hålla ordning och fylla in och på varor där, är tungt.
Om jag har varit där i många timmar, brukar jag stretcha på kvällen.
Det tar på i låren och ja, i hela benet.

Ja, jag tänkte presentera er för några av arbetskamraterna i lilla affären.

Här ovanför ser ni Emmeline.

Med henne arbetar jag alltid helg; såväl lördag som söndag och under veckorna läser hon på Halmstad Högskola.

Emmeline är ett energiknippe av Guds nåde och glad och sprallig och rolig att jobba med.

Och så påminner hon om den rara Jenny Lund i Ystad, en före detta arbetskamrat som jag bara älskade!



Det här är Peter.

Peter - som alltid är så vänlig -, är stationerad i charken och gör helt fantastiska uppläggningar, ja, smörgåstårtor och fruktfat och allt möjligt!


Fruktfatet ....


Idag tillverkades tretton pajer .., det var uppläggningar till höger och vänster och till dessa gräddades stora baguetter, så allt var bara att hämta när det var dags.

Festfat för 50 personer görs av charkpersonalen och jag är fylld av beundran för hur kreativa dom är!



Det var knappt jag hann slänga av mig arbetskläderna vid halv åtta, förrän pv ringde och bad om hämtning i Vessigebro, nordöst om Stensjö.

För mig var det helt nya tassemarker och helt otroligt vackert .,. ett böljande jordbrukslandskap .., och i Årstad (en liten by bara) stod en jättestor kyrka på en kulle .., ja, den (kyrkan) påminde om katedralen i Marsvinsholm, inte långt från Bjäresjö där jag en gång bodde på landet. (Utanför Ystad).

Herr Pensionatsvärden har tappat sin mobil och nu blev det aningen förvirrat .., var skulle han hämtas upp egentligen?

Jag parkerade utanför kyrkan och satt där och väntade .., tog en bild av det vackra huset intill, men se då kom ägaren och hans fru ut och gick med väldigt bestämda steg mot bilen och frågade vad jag egentligen sysslade med ..!

Aj, aj, aj.

Det blev till att förklara sig och så var det hela ur världen.

Nu har vi kalasat på en ljuvlig räkmacka (hemgjord .., vi gräddar baguetter på jobbet, några är av fransk modell och lika goda som dem jag köpte i det lilla bageriet i Antibes i Frankrike!).

Såja.

Har intresseföreningen noterat ...?

10 kommentarer:

Lilla B sa...

Min hemby, Vessigebro. Född och uppvuxen där.

Elisabet. sa...

Lilla B: jag ska åka den vägen när det inte är skymning .., det var så vanvettigt vackert hela vägen dit .., slingrande småvägar och helt annorlunda mot för här!

Turtlan sa...

Men oj då kom de ut när de fotade. Måste ha känts lite pirrigt.
Va sa de?

Tänk om de hade vetat att det var en fotoglad bloggmadam och inte en spion från främmande land.

Anonym sa...

Vessigebro, det är nästan min hembygd också, fast rötterna finns ännu mera inåt skogen.

Elisabet. sa...

Fru Hansson: det var otroligt vackert i omgivningarna och tänk, att jag aldrig varit där!

Turtlan: iofs kan jag kanske förstå dem .., först parkerade jag där en stund .., körde vidare (och letade pv), återvände .., satt med nervevad ruta och fotograferade som värsta paparazzin ,-)

cruella sa...

I Vessigebro var jag på simläger i min ungdom. Vi bodde i Askome vid Ätradammen och om du söker och tittar på kartan ser du en liten ö i dammen som var en riktig idyll där det betade får och dit vi paddlade kanot. Det var sent i augusti och alldeles varmt i vattnet och MÖRKT på ett sätt som jag knappt hade upplevt. Vi var ute och simmade i månskensgatan, helt exotiskt för mig.

Bodde gjorde vi på en gammal skola och så åkte vi moped med traktens ungdomar;-)

Elisabet. sa...

cruella: jag ska ta bilen och köra dit idag .., när det är dagsljus. Det var så oerhört annorlunda .., vägen dit så slingrig och gick genom ett för mig helt nytt landskap!

Det såg annorlunda ut.

cruella sa...

Jag sökte lite på nätet och tydligen går "Hallands vackraste väg" förbi just Askome.

Allt man inte vet. Kör försiktigt!

Elisabet. sa...

cruella: Askome .,. körde jag förbi där ..? Nu ska jag ladda kameran och sedan ge mig iväg ,-)

cruella sa...

Nej, det gjorde du nog inte, det ligger lite längre uppför Ätran. Ska bli roligt att se bilder sedan!