lördag 2 april 2011

En hel drös med lördagsfönster


(Jag tror att bilden är klickbar).

"Hej Elisabet.

Här kommer ett litet bidrag till din fönstersamling.

Olidestationen (eller Olidan som vi säger här i Trollhättan), är en av Sveriges äldsta vattenkraftstationer.

Den ligger djupt nere i den s.k. Olidanhålan omgiven av branta och mäktiga bergsidor.

Den monumentala byggnaden som är helt byggd i granit smälter väl in i den storslagna omgivningen.

Byggnadens arkitektur, dess inpassning i landskapet och dess anknytning till industristadens utveckling och historia gör Olidestationen till en av Sveriges intressantaste industribyggnader.

Texten ovan har jag lånat ur boken "Värt att se i Trollhättans kommun".

Olidan invigdes 1910 och firar således 101 års jubileum i år. F

För den som är intresserad av att studera Olidan lite närmare så är det guidade visningar under sommaren, och varför inte passa på att besöka Trollhättan under Fallens Dagar i juli då man har möjlighet att se fallpåsläppen?!

Hälsningar sportigajenny"


//Hör ni bloggvänner, visst förstår man att den sportiga Jenny arbetar som turistinformatör?

I juni 2006 skrev jag på min gamla blogg följande om Trollhättan.
Det var den tekniske supporten, vännen Christer, som då arbetade där och var alldeles till sig!

1 kommentar:

Cecilia N sa...

Min pappa jobbade där. Så ibland var jag och mamma där med bilen och hämtade honom. Som tur var så var ju vägen lite bredare just utanför porten så det rymdes att vi höll där.