måndag 8 augusti 2011

"Det gäller att vara b e s t ä m d ...."

Så här är det: när jag första gången får blodtrycksmedicin, får jag en sort som heter Ramipril.

Den resulterar i våldsam torrhosta som varar i två, tre månader och jag börjar tro att jag drabbats av lungcancer.

Vid läkarbesök i Ystad - nu m å s t e jag få hjälp mot hostan som gör mig tokig ! - säger läkaren att .., "jaha, du har Ramipril, ja, men den ger ofta hosta, den byter vi ut!"

Då får jag Cozaar.

Därmed får jag också ett nytt liv.

Efter något år sätts Cozaar ut, nu har patentet upphört och jag ska få en billigare variant, Losartan.

"Inga problem, det är exakt likadant som Cozaar!" säger läkaren och senare: apoteksdamen.

Det är mycket möjligt att innehållet är detsamma, men för mig fungerar det inte.

Jag får senadrag och värk i benen och blir obegripligt trött.

Försöker få byta ut Losartan mot Cozaar och visst, det får jag, men får då betala flera hundra kronor mera!

Så det gör jag.

Mår bra.

För en tid sedan skulle jag hämta ut en ny omgång blodtrycksmedicin, men upptäcker att jag har kvar Losartan och tänker att .., ja, nu gör jag ett nytt försök.

Fem dagar senare blir jag hysteriskt trött .., sover ett par timmar mitt på dagen och på kvällen och hela natten och får kramp i låret.

Samma sak nästa dag.

Och nästa.

Nu ska jag göra ett nytt försök att få byta ut till Cozaar, utan extrakostnad.

För män tycks det inte vara några problem.

"Det var hur lätt som helst! Jag krävde helt enkelt att få en annan medicin!" säger en av männen, han som fick byta till den dyrare varianten, utan att behöva lägga mellanskillnaden.

Själv har jag minsann försökt, utan resultat.

Vi får väl se hur det går.

Uppdaterat: det fungerade! "Får ej bytas ut!" står det nu på receptet, så nu ska jag - förfärligt hostande - åka till Getinge och hämta ut Cozaar! L y c k a.


9 kommentarer:

Ulrika sa...

Det är ju helt galet!!
Att byta till billigare är helt rätt, men BARA om man mår lika bra av den som den dyrare.
Tycker man ju borde vara självklart. Fy attan!

Monet sa...

Stå på dig Elisabet!! Jag var förut helt övertygad om att de sk. generiska preparaten var helt identiska med originalmedicinen. Det sägs också att det är så.

Men här i Frankrike förs nu en debatt som visar att många patienter reagerar som du, dvs får märkliga biverkningar man inte fått av originalmedicinen. Här tror man att det är bindningsmedlen vid tillverkningen som kan utlösa oönskade effekter. Originalsubstanserna MÅSTE vara helt lika, bindningsmedlen som används när man gör tabletterna eller kapslarna behöver inte vara det.
Här i Frankrike får man nästan bara generisk medicin. Vill man ha originalpreparat måste läkaren skriva det på receptet. Det är ingen bra utveckling alls det här men se till att du får den medicin du mår bra av - det ska räcka att du beskriver vad som hänt. Lycka till!!

Ulrika sa...

Jag har förresten råkat ut för samma sak. Jag fick recept på ett visst märke sömntabletter. De funkade perfekt. Sen fanns inte dom nästa gång jag skulle fylla på och då fick jag ett annat märke som var "exakt samma sak bara ett annat namn". Icke! Den sorten gjorde mig alldeles groggy dagtid. Usch!

Cecilia N sa...

Heja dig! Klart man ska må bra av medicinen!

Anonym sa...

hör av dig om det krånglar / dr Groda

Elisabet. sa...

Monet, Ulrika, Cecilia N och doktor Groda: jag väntar på tfn-samtal nu från min läkare.

bettankax sa...

Bra jobbat Elisabet!! Jag tycker det är ett jidder också med alla dessa olika apotek. Ibland/ofta(?) var det bättre förr;)...


(ordverifiering idag: "slysking" det ska jag använda lite här och där det passar)

bettankax sa...

Idag känner jag mig som en riktig slysking

Elisabet. sa...

bettankax: det hjälpte inte det minsta att läkaren skrev att det inte fick bytas ut .., 598:- kostar Cozaar mig ,-(