onsdag 10 augusti 2011

Förmiddag i landet Halland ...

Vaknar tidigt och är förfärligt yr.

Tänker på den där gången i Ystad när jag kräktes oavbrutet i timmar och inte kunde vända huvudet åt ett visst håll - nån slags kristallsjuka - förklarade man.

Så jag lägger mig på soffan Ektorp och blundar.

Vid mina fötter sover en ihopkurad harry och det är precis som om han känner på sig att idag gäller det att vara lugn och det är vad han är.

Alldeles stilla ligger han.

Tv:n är påslagen.

Nyheter - väderleksrapport -, ekonominyheter, kravaller i England.

Senare .., en dokumentär från ett sjukhus någonstans i världen.

Det är blodiga närbilder av höftledsplastik .., där är hjärnoperationer och där en orolig man i 50-årsåldern som just har fått veta att han har prostatacancer.

Inför operationen är mannen omåttligt nervös och har svårt att hålla tårarna borta.

Han har vackra bruna ögon.

Efteråt får mannen veta att cancern har spridit sig till hela prostatan, kanske har man lyckats ta bort det mesta, ja, förutom några mikroskopiska celler.., och läkaren säger att "vi hoppas på det bästa, men risken för återfall är förstås större i ditt fall".

Intill mannen sitter hans hustru som har sonen i sitt knä.

Hon stryker med högerhanden över sonens rygg - fram och tillbaka -.

Mannen säger inte så mycket, men i ansikte speglas rädsla.

Och själv ligger jag på soffan och ser träden vaja för vinden .., det rister i husväggarna .., och över himlen seglar molnen iväg i våldsam fart.

Om tre timmar ska jag arbeta.

Sett i ett större perspektiv känns allting bra.

2 kommentarer:

Turtlan sa...

Vilka blodiga program Du tittar på. Trots mitt yrke så gillar jag inte att se på sånt.

Å jag vaknade med en ond nacke igen. Den har varit bra länge nu men sista 2-3 dagarna så är det onda tillbaka.

Jag får nog beställa tid hos en sjukgymnast för råd och stöd i frågan. Något träningsprogram eller dylikt är nog bra.

Eller en bra massage. Mycket är nog spända muskler gissar jag.

Bäst komma igång röra sig nu får då brukar det bli bättre. En runda på stan för diverse inköp ska det bli idag.

Hoppas yrseln ger med sig!

SoF sa...

Varma yrselbefriande och ÖSregns-hälsningar kommer här!