måndag 19 mars 2012

Fyra vanligaste ...


Kan man omöjligen sova, kan man ju ligga och fundera på vilka fraser som är dom allra vanligaste på ens arbetsplats.

För mig var det lätt som en plätt.

Detta är vad man som kassörska garanterat får höra dagligen.

"Ja, det man inte har i huvudet, det får man ha i benen ....".
(Säger kunden efter dagens tredje besök).

"Det första man blir blind på är ögonen, haha...!"
(Rostad lök = alltid lika svårt att hitta i en butik!)

"Nej, det är ju inte avdragsgillt, *blink*-*blink*.
(På frågan om kunden vill ha kvittot).

alternativt ...

"Nej, behåll det, jag har ingen att redovisa för."

Jessica (som arbetar på ica i Västerås) sa...
Haha, klockrent!! En annan är.. -"En trisslott. Med vinst!" ;)

7 kommentarer:

UllaMona sa...

ha ha ha jag använder säker ngn av dessa fraser...ska tänka mig för och hitta på ngt annan att säga till vår underbara kassörska på vår butik...då blir hon säkert förvånad.

Elisabeth, jag kommer ihåg en gång för läng länge sedan en kassörska (du) som frågade om jag hade nya glasögon, nej svarade jag, då sa du aha du har putsat dem...och det hade jag faktiskt gjort just innan jag åkte iväg till butiken...vi skrattade gott. Vilka minnen som poppar upp.

/UllaMona

annannan sa...

Det där är en sydsvensk handle-lista, om inte till och med skånsk.

Malet kött och gottis, så skulle mina morföräldrar ha skrivit.

Elisabet. sa...

UllaMona: jo, T.E brukade säga att jag skulle bli ett bra kronvittne, för jag har bra öga för detaljer ,-)

annannan: ååå, du är för härlig! Den listan är från Ystad och fångades 2007 ,-)

Jessica sa...

Haha, klockrent!!

En annan är.. -"En trisslott. Med vinst!" ;)

cruella sa...

"Gottis" sa vi även i Jämtland när jag var barn, mina barn skrattar ihjäl sig om jag säger det nu, så det gör jag ganska ofta:-)

Jenny sa...

På min arbetsplats skulle jag nog vilja säga att de fyra vanligaste frågorna/fraserna är:
-Är det här Andréemuseet? (Vi heter sedan 2002 Grenna Museum...)
-Kan du växla till toaletten?
-Hur kommer vi till Grännaberget?
-När går färjan till Visingsö?

Ungefär så...

Jenny sa...

En bubblare är:
Jag stoppade i fem enkronor till toaletten, men dörren gick inte att öppna...

Man behöver nämligen en femkrona. Men, då det står 1x5 kronor så tolkar en del som att man ska stoppa i fem enkronor. Att vi även satt en skylt på dörren där det står endast "femkronor" det missas! Till och med på engelska har vi den skylten!