söndag 18 mars 2012

Söndag ....


På väg till affären.
Klockan är lite över 9.00.

Stannar till vid Backalyckan och tar en bild genom visiret.


Och som vanligt arbetar jag tillsammans med Emmeline.
Emmeline studerar till vardags till socionom och är en riktig pärla!

Har man dessutom kamperat länge sida vid sida, så vet man precis ..., man behöver liksom inte fundera över vad som ska göras.

Hon är mästerlig på att kolla datum på varorna och idag tog han dessutom fram allt inför påsken; ja, i alla fall pyntet ..., och det var m ä n g d e r med kartonger!


Här står hon nedhukad bakom alla tomkartonger!
En stund senare kom en ung man med sin lilla dotter och inhandlade 27 mindre påskägg!

Själv tog jag mig an mejerikylen .., fyllde på och frontade ., tog ut juicer och sill, gjorde fint i ostdisken och så var det kassan, förstås.

Och Emmeline tog hand om morgongräddningen av brödet.


Här står hon ute på lastbryggan och luftar sig när jag kommer körande med moppen.


Än en gång säger jag TACK till madamen i Portugal!
Den här bruna tejpen, den kommer verkligen till användning när uppmuntringspriserna ska läggas i postsäcken!
Här är det paketet till Ulrika som fått sig en duvning.


Detta är näst sista helgen som vi säljer semlor.

"Du kan väl fixa en skylt ...?" säger chefen som innan vi öppnat affären varit på plats och - tillsammans med äldsta dottern - gjort klart semlorna, dvs, klippt upp bullarna, vispat grädde, florsocker-pudrat och lagt i påsar.

Den röda lappen till höger, påminner om Bingolotto.


Det regnade i morse när jag körde till jobbet och det ösregnade när jag åkte hem igen!
I brådskan glömde jag regncapen och hade nu bara min blå regnjacka .., och det kan jag säga er ., att våta byxor i det här vädret .., det var ingen höjdare!

Men ååååå, så roligt det är att få köra igen!!
Dimman låg tidvis rejält tät och i Steninge kände jag lagårdsdoften och jag tänkte att om någon månad .., kommer det att vara helt annorlunda när jag susar förbi.

Andra dofter.
Andra ljud.


Svängde upp på backen vid det gula huset och hörde harry tjuta av glädje över att höra matte komma hem!

En liten sväng ute blev det .., staren flöjtade från grannens antenn .., det doftade JORD och vår och våta byxor spelade ingen roll .., allt kändes så bra.

Nu är jag ledig i två och en halv dag.

På köksbordet ligger nybakade kanelbullar (pv:s förtjänst) och valnötsbröd .., och jag har duschat varmt, för att inte säga hett .., och nu ska jag bara strääääcka ut mig i soffan.

4 kommentarer:

annannan sa...

Trodde nog att du skulle tycka om tejpen! (Det var ett understatement. Det var faktiskt en sån där tror-jag-kommit-på-den-perfekta-presenten-känsla)

När jag ser dimbilden tänker jag att det går inte att säga om det är november eller mars...men om en månad kommer det att vara vår som det bara inte går att ta miste på.

Det är fint med årstider. Att det kan vara så olika. Här hos oss i Portugal blir det ju aldrig snö, men träden blir vinterkala och grått så in i vassen kan det bli. Våren är lika fin här som i Sverige - kommer bara tidigare. Redan nu blommar magnolian.

Elisabet. sa...

annannan: ja, det är verkligen så med tejpen ,-)
Och jag tyckte så mycket om hemsidan!

Och tänk att man kan tycka så mycket om dis och dimma.

O c k s å.

Mian sa...

Har du textat skylten? Snyggt!!

Elisabet. sa...

Ja! Och detta har jag skrivit från min ajfån! Alldeles själv!