tisdag 20 mars 2012

Nere vid havet ...



Nu, när tofsvipor och andra fåglar har kommit, får harry gå i koppel.
Ja, fast just nere vid stranden får han springa lös och som han springer!

Jag slänger pinnar och han hittar fågelvingen - han vet exakt var den ligger - och kastar den upp i luften och krumbuktar och fångar den .., hit och dit och upp och ner!

I fårhagen är det tomt, men om någon månad kanske ...?


Och vid hästhagen har stängslet flyttats längre ut mot vägen.
På marken ligger nya stängselpålar som ska i backen.

Dom påminner mig om småskolans nyvässade pennor och jag kommer exakt ihåg ljudet när man stod där framme vid frökens kateder och vevade runt, runt och även det där speciella ljudet när man använde den lilla pennvässaren hemma .., ett vasst ljud när det gula från pennan skalades av.


Sneddar över Eckes gård.
Där finns en båt och massor med lådor som vittnar om intresset för havsfiske.


Och alldeles nere vid havet ligger hus med enorma tomter, vilka alla vetter mot väster - mot havet till -.

Somligt har säkerligen gått i arv - hus/tomter -, andra har måhända köpts av människor med gott om pengar och jag ler när jag tänker på det där lilla, lilla huset någon kilometer därifrån, det som herr Fabrikören köpte för flera, flera miljoner och tänkte sig bygga om och till och få flådig utsikt ...., men så fick han inget byggnadslov och där står nu den där lilla stugan och visserligen är utsikten säkerligen bedårande, men ändå.

Nåja, han har ju det nya huset, det som jag retade mig på tidigare; det som är så överdådigt och som har sprängts ner bland klipphällarna, alldeles där naturreservatet börjar.

Numera tänker jag inte så mycket på det.

Det har väl gått över ..., som så mycket annat.

2 kommentarer:

Monica i Skellefteå sa...

Pratade nyss med min man om att vi båda är såna där som väldigt fort glömmer bort vad vi retat oss på.
Det är ju rätt bekvämt att vara sån,men det leder kanske inte så ofta till att saker förändras..hmmm

Elisabet. sa...

Monica: jag irriterar mig våldsamt på att jag just irriterar mig på vissa fåniga saker. Så där som att kunder står och gratisläser flera tidningar - helt ogenerat -, bläddrar igenom hela tidningen och ställer tillbaka den slarvigt och tar nästa.
Det spelar ju ingen roll alls .. inte för min del, ändå blir jag så irriterad på just dom kunderna.
Och sen kommer nästa och får betala.
Å, så jag önskar att jag kunde sudda ut den irritations-knappen!