måndag 2 april 2012

Long time, no see ...

Biblioteket i Halmstad som skjuter ut över Nissan.
Vi parkerade precis här, mitt emot biblioteket.

Såja, så har vi varit och tittat på filmen "Marigold Hotel", vilken visades på Röda Kvarn inne i Halmstad och åå, det känns som en evighet sedan jag sist satt och åt Ahlgrens bilar och tittade på film på riktig biograf!

Vi hämtade ut biljetterna kvart över fem - filmen började sex - och i väntan på att bli insläppta, promenerade vi omkring lite på gågatan och det var isbitsvindar som svepte inne i stan och jag skyndade mig in i tre olika butiker, mest för att få värma mig.

Och filmen?
Jo, underbart mysig .., aningen fylld med klichéer om såväl britter i allmänhet, som pensionärer och människor i min ålder i synnerhet .., för att inte tala om bilden av den indiske hotellägaren ..., men i det stora hela rätt så trevlig!

Lite väl enkla lösningar, det bästa med filmen är korta sekvenser med gott om igenkänning, för övrigt känns den väl ...., ja, som om regissören eller manusförfattaren inte vill ha en alltför komplicerad film, utan mer "allt ordnar sig på slutet".

Men vilka fantastiska skådespelare!


Som t.ex. ursnygga Judy Dench, född 1934.


Och Tom Wilkinson, född 1948 .., honom minns jag bäst från filmen "Allt eller inget", ni vet - Full Monty på engelska - dom där arbetslösa gruvarbetarna som blev strippor och i den filmen spelade ju T.W arbetsledaren (som vid den audition männen hade, plötsligt kände igen en av de sökande .., "ja, men det var ju han som kaklade vårt badrum!" och så gömde sig T.W bakom dagstidningen ...) och gjorde det med den äran!

På en skala från 1 - 5 får Marigold Hotel 3 av mig, men jag tycker att den är helt klart sevärd!

Pv säger .... 3.5 - 4.


Och (Dame .., precis som Judy Dench)  Maggie Smith .., född 1934 .., vilken skådespelerska!

Medelåldern i publiken låg nog på 65 tror jag.

Ja, en film som rekommenderas  v a r m t!

7 kommentarer:

Turtlan sa...

Maggie Smith är min favorit i Downton Abbey där hon spelar en härlig karaktär.
Judy Dench är ju också en favorit.

Tycks ju vara en film för mig... ;-))

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, det tror jag att det är .., den passar nog dig!

Cecilia N sa...

Är taket på biblioteket svängt "höger-vänster" eller "upp-ner"? Det är svårt att se härifrån.

Men jag tänker på vår simhall. Den har liknande former.

Elisabet. sa...

Cecilia N: ja, er simhall påminner om vårt bibliotek!

Här finns en länk ( om det nu funkar ...)
http://www.halmstad.se/upplevagora/bibliotek/kontaktochoppettider/omstadsbiblioteket.3452.html

Danska arkitekter är det.

Jenny sa...

Låter som en film som jag vill se! Även om jag kommer sänka medelålder rejält! =)

Elisabet. sa...

sportigajenny: ,-) Ja, man kan se den i din ålder också ....

Biggan sa...

...Kommer helt säkert att passa mig och min ålder..DEN måste jag bara se när den kommer hit til min Ankdamm! Kram Biggan

Vilka skådisar , ja engelsmännen dom kan göra film dom....