måndag 30 april 2012

 Lite på efterkälken .....

 ... kommer här Turtlan med det bästa under veckan som gick.

Hej!

Lite försenat så kommer mitt bidrag.

Utan tvekan så är det när jag och sjuåriga E bakade chokladbollar i torsdags kväll:

Det var inte på långa vägar första gången hon bakade såna men de är hennes ohotade favoriter.

Jag fick läsa receptet på havregrynspaketet när hon måttade upp ingredienserna.
Vid det här laget borde hon kunna det utantill men jag fick den uppgiften. Tolkar det som ett förtroende.

Hon kämpade tappert att få ihop "smeten" men jag fick rycka in på slutet för att få ihop den.

Fram med två tallrikar och sen hällde hon upp pärlsocker på den ena.

- Sätt Dig här sa hon och pekade på stolen bredvid sig. 
- Du får rulla på sockret. Det blir ditt jobb. Jag rullar bollarna jag sa hon.

Så blev det. Hon rullade bollarna och jag rullade på sockret. Även här ett stort förtroende få göra den sysslan.
Vi tjuvsmakade lite under tiden för det får man sa E... men bara lite! Inga hela bollar men en liten klick får man ta!

Tallriken fick stå i kylen tills grannen med barn kom över på kvällsfika.
När vi sitter där runt bordet så ser jag att E har koll på när gästerna tagit varsin chokladboll så tar hon tallriken och smyger snabbt tillbaka med den till kylskåpet.

En var! Inte fler är parollen!
Det är en generös tjej men chokladbollarna är hennes egendom när gästerna fått varsin.

Så det så!

// Chokladbollsassistenten 





Inga kommentarer: