tisdag 1 maj 2012

1:a majfönstret ...

Och jag går och lägger mig den sista april och är totalt slut på och tämligen bedrövad och vaknar den första maj och känner mig pigg och - om inte rask - så i alla fall så där så att benet fungerar som det ska och nu blir det frukost och solen flödar och medan jag ännu ligger kvar i sängen hör jag pv öva på vårsångerna, till accompanjemang av eget pianoklink.

Alldeles stilla ligger jag där under täcket.
Fönstret på glänt.
Fågelkvitter och mera fågelkvitter.

Från radions P1 hörs filurige Emil Jensen.

Och intill mig har jag dagstidningen där jag fann dikten som min mamma så ofta högläste; den av Hjalmar Gullberg .., den som säger sååå mycket om människors tillvaro och vad som egentligen är viktigt.

Den här:

Om i ödslig skog
ångest dig betog
kunde ett flyktigt möte
vara befrielse nog

Giva om vägen besked
därpå skiljas i fred:
sådant var människors möte
enligt uråldrig sed.

Byta ett ord eller två
gjorde det lätt att gå.
Alla människors möte
borde vara så.

Det känns som om detta blir en fin dag.


Inga kommentarer: