söndag 27 maj 2012

Mamma ...


Det här tyckte jag bäst om hos min mamma:  hon var härligt energisk - ibland, eller ofta alltför energisk -, jag kunde lita på henne till hundra procent .., hon var en gladlynt typ .., himla humoristisk och hade gott om självironi .., hon brydde sig inte det minsta om människor som kom på besök rökte inne i huset - "rök ni bara, det går ju vädra!" - sa hon .., under alla år hörde jag aldrig henne döma en enda människa; hon lyckades alltid hitta nånting gott hos varenda en, även hos diktatorn Pinochet - till vår fasa - hon stod för sina åsikter i alla väder .., satte sig alltid längst bak i kyrkan .., var blyg och ändå inte ..., hade förfärliga komplex för att hon i unga år hade tappat sina tänder ..., men tyckte mycket om sina "snygga ben" .., jag såg henne knappt en enda gång i långbyxor ..., hon hade aldrig nagellack och bar aldrig smycken .., och hade världens tjockaste hår - som tagel - och omöjligt att få fason på .., hon hade grova händer och hon kunde mjölka kor och räfsa med väldig fart och den sommaren hon var hemma på besök i Malå och var över sjuttio år, hade vi matkällaren fylld med lingonsylt, hjortronsylt, blåbärssylt, drottningssylt, skogshallonsylt och säker nån fler sylt .., hon gjorde gelé och saft och tyckte om efterrätter och under alla år hörde jag henne aldrig släppa en enda liten fjärt.

Ungefär så.

Hon var nog varken bättre eller sämre än andra mammor, men hon var min mamma.

Och jag älskade henne så mycket.

2 kommentarer:

Monica sa...

Jag tror hon var en alldeles fantastisk person och mamma:-)

Elisabet. sa...

Monica: jo, men det är ju alla mammor - var och en på sitt sätt -. Att mamma gjorde det hon gjorde, var - det sa hon själv - också rent egoistiskt; ett sätt att få mening i ett annars tomt liv utan pappa ,-)