fredag 1 juni 2012

Snart dags ...

I personalrummet. En halv Bodil, ketchup och Bregott. Och dödsannonsen för A-M:s getabock.
... för jobb igen och det är tio grader varmt ute och jag får nog ta på mig strumpor när jag moppar iväg till affären. Igår var det iskallt om fötterna!

Och sommarjobbarna börjar strömma till och det övas i kassan och blir svettigt och krångligt med alla plu-nummer och allt annat som man ska lära sig.

För många ungdomar kanske detta att sitta i kassan innebär just detta; att man sitter på en stol och drar varor fram och tillbaka längs ett band.

Och så är det ju också, om man arbetar som enbart kassörska på t.ex Ica-Maxi.

Men här ska man kunna så oändligt mycket mera!

Det är postärenden, spel, släpvagnsuthyrning, kreditköp, ja, det är hur mycket som helst och ååå, så jag lider med dom här ungdomarna när köerna växer och somliga kunder ibland byter kassa rakt av och säger "här går det så sakta, nä, jag går till den andra kassan!"

Hur hemskt känns det inte för den som är ny?
Och hur man än bär sig åt, så finns inget annat sätt än att få träna och träna och träna.

Tänk på det när ni bloggvänner möter osäkra sommarkassörskor runt om i vårt land!

6 kommentarer:

Rexxie sa...

Jag brukar stå kvar och le vänligt! Det är så fånigt att stressa jämt!

:-)

Anonym sa...

Ja jag håller med Rexxie och alla har vi varit nya på ett jobb/Babsan

cruella sa...

Har man bråttom av någon anledning så byter man kassa - utan suck. Har man inte bråttom står man kvar och ler uppmuntrande och pratar lite.

Pernilla sa...

"Ta det lungt, jag har också varit ny i kassan en gång," försöker jag komma ihåg att säga.

Steel City Anna sa...

Saknar svenska personalrum!

Elisabet. sa...

Till er alla: ja, nog kan man byta kassa, men inte muttra högljutt! Ajabaja.