tisdag 5 juni 2012

Lovsång ...


Och den vackra koppen som jag fick av Anna-Karin!
Det händer mellan varven att jag allvarligt funderar på att säga upp prenumerationen på DN.
Billigt är det inte och det är väl då, när räkningarna ska betalas, som dom där tankarna kommer upp.

Pv, han kan läsa dagstidningar i skolan ..., och visserligen har vi gott om tidningar i affären, men ingen tid att sitta och läsa dem.

Nej, jag vill kunna sträcka ut mig i soffan Ektorp .., med harry vid mina fötter och läslampan tänd .., och så i lugn och ro få bläddra mig igenom alla bilagorna, även sporten.

För mig är det ren och skär  l y c k a.

Och idag, att få läsa ett fantastiskt välskrivet inlägg av Jasenko Selimovic  (fp), denne man som jag har fascinerats av sedan jag för många år sedan hörde och såg honom i en intervju - det var nog i den vevan då han hade fått arbetet som konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater -, ja, men vilken glädje är inte det!

Då, vid den där intervjun, hade Selimovic varit i vårt land i sex år och pratade en närapå felfri svenska! 
Jag var så imponerad så det var inte sant!

Hans debattartikel i DN - här är den -!

Och efter Selimovics inlägg kom jag till min alldeles särskilda favorit i DN: Hanne Kjöller och sen, hade jag inga som helst problem med att tänka mig en fortsatt prenumeration på den här underbara dagstidningen!

6 kommentarer:

Jessica sa...

Bra skriven debattartikel tycker jag. Det är ju bara så svårt att veta hur vi ska göra för att lösa dessa problem.
Lite handlar nog om hur vi svenskar är - till skillnad mot amerikanarna tex. Nu är jag ingen jätteberest människa precis, men jag var i USA under 2 veckor förra året och fullkomligt häpnade hur oerhört välkommen man kände sig! Många svenskar skulle behöva gå en charmkurs hos dem så man lär sig att vara vänlig. Man behöver inte vara fjäskig, men vänlig och välkomnande kan kan gott kosta på sig att vara.

Ang. DN.
Jag har länge tänkt "då jag blir pensionär ska jag prenumerara på DN och läsa den från pärm till pärm och dricka mitt morgonkaffe ;)". Grejen är ju det att då jag jobbar (är visserligen ledig 2 vardagar i veckan, men man kan ju inte prenumerera bara för 2 dagar) så börjar jag mellan 6-8 på morgonen och slutar sent så jag har ingen tid att läsa den.

Billig är den inte, men det är tur att vi handelsanställda tjänar så bra ;)

Elisabet. sa...

Jessica: det är evigheter sedan jag besökte USA och bara i tre dagar totalt, men jo, vi blev oerhört vänligt bemötta! Men det tycker jag man blir i England också, ja, förresten överallt ,-)
När vi har turister i kassan försöker jag alltid småprata lite med dem och önska dem en trevlig semester i vårt land .., man behöver bara tänka på hur glad man själv blir när man är utomlands ,-)

Elisabet. sa...

Jessica igen: jag hinner inte heller alltid läsa den som jag vill .. men då läser jag ikapp när jag är ledig!
Du är ju nästan tjugo år yngre och har väl all ork i världen .., det har jag inte längre. Att arbeta sex timmar om dagen är vad mina knän pallar och knappt det .., jag undrar just hur jag ska palla till 65?
Men se dååååå .., ska jag läsa tidningar, om jag lever och har hälsan ,-)

Jessica sa...

Orken är det inget fel på, det är mera tiden. Tänker också att det kanske finns mera av den varan då barnen flyttat hemifrån. Så jag kanske inte behöver vänta med DN tills jag är 65 ;) Var sak har sin tid :)

Måste vara oerhört jobbigt med knäna, man kan nog inte ens förställa sig hur det känns..
Men du verkar ju ha humöret i behåll iaf, och viljan! ;)

Lulu sa...

En falsk typ den där Selimovic.
Här är en annan? tolkning av Selimovics debattinlägg.
http://avpixlat.info/2012/06/05/jasenko-selimovic-fp-kommer-ut-som-sverigedemokrat/#more-24088

eller den här:
http://www.expressen.se/debatt/jasenko-selimovic-sanningen-som-offrades-av-svt/

eller denna:
http://avpixlat.info/2011/12/24/selimovics-underbara-resa-till-borlange/

Vet att du inte vill ha en politisk debatt i Din blogg, men ibland är det svårt att hålla ....

Skulle aldrig prenumerera på en tidning som kör debattinlägg med en sådan killa som Selimovic.

Elisabet. sa...

Lulu: det står dig absolut fritt att inte vilja prenumerera på en tidning, pga av vem som skriver där, eller för övrigt av vilken orsak som helst.

Och det står mig precis lika fritt att VILJA prenumerera på samma tidning, utan att behöva bli uppläxad.

Det är ett fritt val.