onsdag 6 juni 2012

Stort möte ...

Det är jag i kassan och framför mig en kvinna i 65-årsåldern och bakom henne en tös på kanske nio år, inte mera.

Kvinnan som ska betala, har tjockt, grått hår - det är himla snyggt - och det är vad jag säger till henne.

"Men ååå, vilket fint hår du har!"

Ungefär så.

Sen tänker jag på tösen som ska betala och då säger jag .."men du har också fint hår .., ja, du är fin hela du!" och då ler flickan så varmt och går för att packa i sina varor.

Efter någon minut (kvinnan och jag själv pratar om problemet med att ha alltför tjockt hår och jag berättar om mamma som hade nästan som hästtagel och därtill självfall!) harklar sig tösen, tittar på mig och säger ..."men du har också fint hår ...". 

Hon säger det med  en röst som är så mjuk och len och jag blir så rörd så jag nästan börjar att gråta.

Det blir ett ögonblick av totalt samförstånd.

Av nån slags ... "vi-är-snälla-mot-varandra-grej", utan att ställa oss in.

I flera timmar efteråt - ja, även nu när jag sitter och skriver det här - ler jag bara vid tanken på den där tösen och hennes oändliga omtanke om kassörskan.


5 kommentarer:

Kattis sa...

Nog blir man väl varm i själen av något sådant! :) // Hon som följt dig i en herrans massa år, men som aldrig tidigare tagit sig tiden eller modet att faktiskt kommentera...

Elisabet. sa...

Kattis: men lilla vän, så glad jag blir!!!! Nu vågar du hädanefter!! Undrar vad som fick dig att våga ,-)

Anonym sa...

Å så mysigt....fint skrivet!! Igår när jag handlade på "min" vanliga affär så var min favorit kassörska där, hon är alltid så glad o mjuk, då tänkte jag på allt du skrivit om hur det är att se oss kunder från andra sidan och så såg jag helt andra saker än jag brukar i kön före mig! Spännande!! Läser alltid vad du skriver, tillhör liksom dagen numera!! Å

baratradgard sa...

Jag tror jag får köra upp till Halland och göra mina matinköp i fortsättningen. (Skulle jag tänkt på när du jobbade i Ystad för det hade ju varit lite närmare...)

Elisabet. sa...

baratradgard: åk till ica supermarket i Ystad! Har du tur sitter underbara Malin Palmar i kassan ,-)