söndag 15 juli 2012

Dagens fotoutmaning - HÄNDER -.

Hösten 2009.

Pv och jag själv är på lillsemester på Irland och nu tar vi tåget från Dublin till Galway och mitt emot oss sitter en vänlig kvinna och läser tidningen.
Jag siktar in mig på hennes vänstra hand och tar så småningom mod till mig och frågar om jag får ta en bild av densamma?
Det får jag.

Och kvinnan, som visar sig heta Mary, är pratglad och berättar om sig själv (någon frågar, förstås).

Jo, hon är Kräfta och äldst av åtta syskon.
Det är Mary, Noreen, Ann, Paddy, Austin, Sean, Sheamus och Sheela.
Alla är dom uppvuxna på västra delen av Irland och med efternamnet Creaven.

"Min pappa heter Jimmy och mamma Margareth, hon är född den 1/9", säger Mary.

"Ojdå, samma datum som pv!" säger jag då.

Och så ska jag gissa om någon av syskonen är Stenbock, som jag själv.
"Jag gissar på .., Paddy, han är nog Stenbock?" säger jag.

Då ler Mary.

Visst, precis så är det!
Hennes bror Paddy och jag själv firar födelsedag på samma datum, den femtonde januari!

Lilla Vera Hanssons hand.
Vera är dotter till min före detta arbetskamrat Maria i Ystad.

Sommaren 2010 kör vi norröver, hem till Västerbotten, ja, hem för mig, i alla fall.
I Dikanäs, i södra Lappland, hälsar vi på hos min mammas lillebror, Olaf Bergman.
Han är då svårt märkt av cancer och har bara halvåret kvar att leva.
Vi sitter i familjens kök - det som en gång var mormors - och jag fylls av en sån oändlig ömhet över allt som har varit och den där känslan av att vara en del av nånting större.
Dagen därpå när vi ska säga hejdå, kramar jag om Olaf och säger ..."om det nu är så att du lämnar jordelivet före mig, så hälsa till mamma!"
Olaf säger - med tårarna rinnandes nerför kinden - att det ska han göra.

Efteråt .. när Olaf är död och det är begravningskaffe kommer den här bilden till mig.

Barbro - min kusin som vet att jag samlar på vänsterhänder - tar fram kameran och så får jag en hjärtevärmarbild med några av släktens händer och där uppe till höger - ungefär vid klockan två - ser jag moster Lisbets hand och det finns helt enkelt inga ord för hur glad jag blir.

Alla dessa bilder plockade jag från min andra blogg som heter "Min vänstra hand".

Det var Ulrika som hittat på utmaningen med olika teman - tack för att du bjöd in oss ! - och andra deltagare hittar du på här.

2 kommentarer:

Heidi sa...

Det var verkligen massvis med händer:)

Elisabet. sa...

Heidi: ja, här händer det saker må du tro ,-)