måndag 29 oktober 2012

21:12 hittar jag en farbror ...

 

Om min pappas släkt bakåt, vet jag nästan ingenting. 
Jo, att pappa var tretton år när han hans mamma dog och ett år äldre när hans pappa dog.
Båda avled i tuberkulos. 

Igårkväll satt jag i soffan Ektorp och googlade lite fritt på min farfar och farmors namn; Anders och Anna Nilsson. 

Det är jag upptäcker min lille farbror! 

Och då kommer jag också ihåg att pappa brukade berätta om den lille gossen som var så innerligt söt och fin och som dog vid bara tio månaders ålder.
Jarl Olov Arne Nilsson hette han.
Och jag sitter där och ler för mig själv och tänker på den där lille pojken som inte fick något liv.

I familjegraven i Kalvträsk ligger även pappas bror Gösta, denne kortspelsälskande spelevink!

Pappa som lillpojke.

Farmor ligger på samma plats.
Och tänk, att två av mina barn har samma namn som farmor och farfar och det utan någon som helst avsikt!

Farfar Anders blev 44 år, farmor Anna blev 41.
Dom efterlämnade Erland, Ivar, Alice, Gösta och Anna-Maria. Alla utom Erland hamnade hos min farfars bror och syster - deras faster och farbror -, där även deras kusin Harry fanns sedan tidigare.

Pappa berättade hur farmor hade samlat barnen kring sängen/dödsbädden och bett dem att hålla samman.
Vilket öde!

3 kommentarer:

Turtlan sa...

Kan man hitta såna uppgifter på nätet? Hur söker du då? Var menar jag?

AP sa...

Så söt han var morfar!

Elisabet. sa...

Turtlan: jag bara googlade på min farmors namn - Anna Elisabet Nilsson - och så ploppade det här upp!
Men man vill ju veta så mycket mera ..., så jag MÅSTE lära mig det här med släktforskning!

AP: ja, och med korviga kalasbyxor ,-)