söndag 28 oktober 2012

"Tänk på vilodagen så att du helgar den ..."

Medan pv har inlett tapetserandet, ägnar jag mig åt att röja i ett av rummen där uppe.
Jag tömmer en bokhylla, hasar in den till sängkammaren där den får sällskap av bokhyllan Billy, den som tidigare stod här nere .,. och så flyttar jag böcker från den ena till andra.

I en banankartong hittar jag mina egna böcker!
Den dagen när jag blev ensamseglare, tog jag bara med mig böcker som verkligen hade betytt nånting för mig. Måhända inga litterära mästerverk, men böcker som spatserat raka spåret in i mitt hjärta.

Och jag hittar "Måns och Mari om våren" av Kaj Beckman och ler för mig själv .., hur många hundratals gånger har jag inte läst den boken för mina töser!!

- Nej, men titta! ropar Matti. Titta rakt upp i himlen! Där kommer flyttfåglarna! Både vildgäss och tranor. De har varit i Södern hela vintern, men så fort våren kommer här uppe, så längtar de hit igen. De flyger hela den långa vägen tillbaka, var och en till sin boplats.

- Men hur kan de hitta? frågar Måns.

Det kan inte Matti svara på. 

- Om man längtar alldeles förskräckligt så hittar man förstås, säger Mari.

 Och Måns och Mari får följa Matti och demonstrera, jaminsann, här är det 70-tal!

Jag skickar en bild av boken till AP.
"I den boken var det ritat lite med tuschpenna ...", skriver hon till svar.

 Världens Bäste Pv i tapetserartagen ...

Och jag hittar också den stora almanackan med egna bilder - året är 2009 - och den, almanackan var en julklapp till pv.

Här går vi i Samlad Tropp .., det var förstås midsommaraftonen 2008 och jag var oerhört ångestfylld.
Ja, somliga människor blir det av Samlade Troppar.

När jag ännu var medlem på den där dejtingsidan, hade jag med den här bilden.
"Speed-dejt med schangdobla gentlemän i liten skånsk stad ...", hade jag skrivit.
Nja, det var inte så många män som uppskattade såna lustigheter, mest var det väl den där pensionatsvärden i landet Halland.
Ryggsäcken är har funnits med i säkert tio år, men är nu äntligen utbytt.
Linnejackan befinner sig på akutmottagning hos Ann i Göteborg.

Och nu blir det kaffe.

12 kommentarer:

mossfolk sa...

Den där bilden minns jag så väl. Jag var, och är, så imponerad över ditt mod med kameran.
Om jag minns rätt var det någon på besök som förevigade bilden. Ulrika (som då var Ellis) kanske?

Eva i Tyresö sa...

Måns och Mari finns om alla årstider och är en toppenbok-bra.

Monet sa...

Nu är du allt inne i det som händer när man börjar röja och rensa! Man fastnar och minns. Härligt, ibland sorgligt och vemodigt men framförallt ger det insikt i att tiden går väldigt fort! Det var ju bara nyss allt det där hände. Härligt projekt ni gett er på, det är som ett reningsbad.

Elisabet. sa...

mossfolk: nej, det var Suvi, som en gång hade en blogg som kanske hette Salt eller nåt sånt ,-)
Jag tror det var hon.

Eva: vi hade alla fyra böckerna, förstås!

Monet: ja, men dom här slängs inte .., dom får följa med tills någon bär ut mig härifrån.

Turtlan sa...

Men varför har PV knäskydd på sig när han målar uppe i taket?
Oki om han målade golvet.... funderar!!!

Fint blir det!

Elisabet. sa...

Turtlan: han ligger på golvet och skär till tapetvåderna, det är därför ,-)

Turtlan sa...

Aha, nu är jag med! Klokt av honom. Kommer ihåg en patient från tiden på infektion som fick en elak bursit (slå upp det kanske...) i ett knä av alldeles för mycket krypande på ett golv i samband med renovering. Så PV borde klara sig från det. Smart av honom.

Elisabet. sa...

Turtlan: han köpte dem åt mig, att ha i jobbet när man ska fylla in varor längst ner och måste stå på knä. Mitt opererade knä - med protes -, kan jag absolut inte stå på knä med, det känns som om jag har en spik rakt in, men lite enklare kanske med skydd?pv själv slog i knäet och hade rejält ont ett tag, det är nog därför han vill använda skydden?

Eva i Tyresö sa...

Ja man blir lite orolig när man ser PV ---arbetsplatsolyckor talas det om, men hemma arbeten verkar farliga.

Mian sa...

Skön stajl på pv!
Bra att han är rädd om sig.

bettankax sa...

Jag minns också:) Är nästan säker på att du är på torget i Simrishamn.

Elisabet. sa...

Bettankax: helt rätt! Nu blir det guldstjärna ,-)