fredag 2 november 2012

Dagens fönster och en frukostbricka ....


I sydligare nejder tar den skånska madamen vardagsbilder.
En om dagen.
Jag sitter lutad framför datorn och försöker urskilja detaljer.
Jaha, där är expediten som tittar ut lite förundrat .., och där hänger vitlök och där är pumpor!

Någon annan har - efter viss vånda och oro - fått ett besked som han hoppats på!

I Värmland finns en rar tös som tipsar om en krönika som hon hörde häromdagen.
En krönika som gjord för alla hund, - eller kattägare.
"Spola fram till 15 minuter in i programmet!", skriver hon.

Långt i fjärran land har en man från Arvidsjaur gjort ett hemma-hos-reportage.
Och när man har tittat in där, spelar det ingen roll om det blir bubblor i tapeten.

Många människor i vårt land arbetar natt.
Jag minns oron när mina barns pappa hade tjänst i Jakobsberg utanför Stockholm och inte kom hem på morgonen, när nattpasset var över. Man slog på radion .., tänkte att kanske hade nånting hänt?
Jag minns också nätter när jag som liten tös övernattade hos mamma på Malå sjukstuga, i personalrummet på övervåningen.
Exakt på pricken kommer jag ihåg skräcken när den svarta bakelittelefonen ringde och mamma fick ta på sig sköterskekläderna och skynda sig ner till mottagningen .., hennes snabba steg i korridoren .., dörren som stängdes och ibland ljudet från ambulansen.

En annan som ibland arbetar natt och som reflekterar över just detta, är den här madamen.

I Dalarna bor en kvinna som en gång bjöd mig på nygräddade våfflor och senare en ljuvlig soppa; vi satt kring köksbordet och utanför fönstret såg vi småfåglarna trängas runt den egenhändigt gjorda fröautomaten (ja, det var inte fåglarna som gjort den ...). Den kvinnan grubblar över detta med hur vi förbereder oss för vintern och hur vi påverkas av vår uppväxt.

Sist av allt; det är ju fredag idag .., musik som jag tycker så mycket om.



Varsågoda!

Och fönstret - som är ett av mina absoluta favoriter genom åren - kom från Norge.
Jag tror att hon hette Maria, hon som hade fångat bilden.
"Bror i hytte", stod det som bildtext.

2 kommentarer:

Rexxie sa...

Du har nog fått lite fel på länkarna.

Madamen som jobbar natt går t.ex direkt till www.blogger.com och inte till någon blogg, och kvinnan som grubblar över vintern länkar felaktigt till Guy's mailadress...

Elisabet. sa...

Rexxie: jag upptäckte det .., har ändrat den första och ska nu ge mig på den andra ,-)