torsdag 1 november 2012

Dagens fönster ...

Den andra lediga dagen (av tre), är även pv fri från jobbet och på mig åligger då att rasta harry på morgonen, så där så den annars alltid så idoge pensionatsvärden får sova ut.

Så det gör jag.

Sen tar jag moppen och susar iväg mot Slöinge och det lilla bageriet.
Det är sju grader varmt ute men blåser nåt hemskt och jag får hålla i mig ordentligt för att inte vingla omkull i kastbyarna och här och där på vägen ligger lerkluttar från traktorer som kört förbi och jag är livrädd att få sladd och dråsa i backen, ja, mina två - om än lindriga - omkullkörningar i Grekland har satt spår i hjärnan.

Jag möter flera traktorer och någon kilometer innan Slöinge kommer en långtradare susande förbi och fast jag saktar in och håller mig så nära dikesrenen som möjligt, så nog måste han köra så nära mig som möjligt och när släpet är förbi, liksom dras man med i suget och det är gräsligt obehagligt!

Inne i bageriet är det varmt och skönt; på bordet ligger lokaltidningen Hallands Nyheter och på det hela taget blir man nästan lycklig bara av att vara där.

Köper ett - nej, två - skådebröd av det mer enkla slaget.

Och fyra små runda levainbröd.
Det går inte att jämföra sånt här bröd med vanlig fralla från affären.
Här får man tuggmotstånd och blir mätt på ett bröd!

Så kör jag hemåt och har motvind hela vägen och jag ser hästar på ömse sidor av vägen, mest vid Skäpparp och där är den där prickiga hästen som jag tog kort av ifjol och lite längre bort, närmare Ugglarp, ser jag att någon har börjat sälja ägg från "glada hönor" (hur man nu vet det ...?) och det är fint ordnat med som en mjölkpallställning med pumpor och halm i .., jättefint är det.., och så nerför backen i Ugglarp och där är Svedinos bilmuseum och där är ladan där det säljs elmopeder och cyklar och så en raka till och sen kurvan till vänster och busskuren där någon skrivit med fingret på den dammiga glasrutan och jag funderar på att vända om och titta vad där står, eller åtminstone ta en bild - eller både-och -, men kör raka spåret hem, över bron och så sista svängen med åkern på min högra sida och så in höger mot naturreservatet .., då är jag nästan hemma och jag knackar på hos grannarna och så får dom ett av skådebröden och Göran försöker ge en kram, men det är lättare sagt än gjort när mottagaren har moppehjälm på sig och harry kommer springande och är överlycklig, ååå, har matte kommit hem!

Sist av allt frukost.
Och nu målar pv och jag har pratat länge med madamen som bor i Sydfrankrike och det är som alltid lika trevligt och nu ska jag klicka på "publicera-knappen" och från cd-spelaren har hela morgonen hörts Artur Eriksson, nu är det Queen (vi har olika smak) och pv är lycklig över musikvalet och säger "visst är den vacker den här biten?" och jag säger "njaaa, inte särskilt" och då svarar han "jaha".

Så är det här just nu.

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Queen är jättebra!

SoF sa...

Tack för leendet!
(ang. det där med musiksmaken...)

Varma och vindiga hälsningar/SoF
♥ ♥

STORARTAT! sa...

Jag gillar Queen mycket mer än Arthur.

Mian sa...

Samma här: hellre Queen :-)