onsdag 30 januari 2013

Kontroll ....


"25 minuter" står det på gps:en att det ska ta att åka från Stensjö till bilprovningen på Åkarevägen i Falkenberg och det är precis vad det gör också.

Till Falkenberg hittar jag alltid, men just till Bilprovningen ..., nja?
Och en sak är säker: gps:en måste vara Guds gåva till mänskligheten, eller i alla fall en av dom bästa uppfinningarna! 

Som vanligt är jag där alldeles för tidigt.

Går in och anmäler mig (sånt fixar man själv via en datorskärm numera, jaha, det visste jag inte ...) och sen tar jag harry på kissrunda medan vi väntar på vår tur. Det är mycket att noooosa på när man är på främmande mark .., många grässtrån som ska undersökas .., många tuvor som ska revirmarkeras.

Det är inte ofta som jag lämnar någon bil till besiktning, men likväl tycker jag - ja, trots denna begränsade erfarenhet - att dom som arbetar just där är synnerligen trevliga typer!
I Ystad hade vi många av dem som kunder; alltid så vänliga och trevliga var dom!

Och medan Saaben står där inne och får domen (ett bromsrör som börjat rosta ..., bland annat), har vi gått in igen och jag läser Metro och ser en annons som jag tycker är himla bra.


Den här.


Kör sedan hemåt igen och efter Heberg svänger jag av mot en för mig helt obekant väg till Slöinge.
Vackra, röda trähus med ännu vackrare fönster står lite här och där; många är dom inte.
Ett av dem heter Klockaregården.
Vägen slingrar sig neråt och jag tänker på Guy som i en kommentar skrev att Halland är så platt.
Jo, jo.


Stannar till i Slöinge vid lilla bageriet och köper levainbröd och tre glaserade bullar (till dragningen ...) och utanför det röda huset, ser jag murgrönan så glansig och fin i rabatten.
Dålig skärpa, men det får ni ta .. , jag hade bara mobilen med mig.

Lämnar Slöinge.
Passerar djursjukhuset och känner hur det hugger till i hjärtat.

Sen hemma igen.
Brygger kaffe och tar en macka .., lyssnar till fågelsång från någon exotisk regnskog .., drömmer om vår och inser att jag borde städa.

Ungefär så.



1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för en trevlig biltur! Hoppas domen mot fyrhjulingen inte blev alltför hård...
Hedgren