lördag 2 februari 2013

Ledig lördag ...


Och halva natten ligger jag vaken och kan omöjligen somna; lyssnar först till Karlavagnen och vanvettigt pratglada människor som aldrig ger sig och Peter Wahlbeck som gör sitt bästa .., och sedan nattradion och programledaren Magnus Leijon och nya människor som ringer in och önskar musik och någon är onykter och säger att han är "ensam för tillfället" och att han "ska ta sig en grogg" och Magnus - som låter så sympatisk - avslutar samtalet med att säga "ta det lugnt med groggen ...".

All denna ensamhet, tänker jag.

När klockan är fem har jag ännu inte somnat och då är det tävling - Sverigeresan eller vad den heter - och en man från Hässleholm vinner med 3 - 2.
Det rätta svaret är Åhus.

Hela natten har harry legat i Hildas rum.
Och pv,  han sover som vanligt så vansinnigt gott ..., den mannen somnar inom loppet av fem minuter, ja, så fort han blundar!

Men nu är det morgon och någon - en med lång svans - har varit olydig och jagat två älgar ..., någon annan - med hästsvans - har fixat frukosten och tänk, DN väntar och vi är lediga båda två och ska köra till Varberg och  Bara Vara.

I fönstret ut mot havet till, blommar orkidén, den som pv fick av sina arbetskamrater, då, för åtta år sedan när hans pappa Viking lämnade jordelivet.

"Vet du Elisabet, idag är det nog exakt fem år sedan vi träffades första gången och du kom körande hit till pensionatet och åt räkgryta med god aptit ...", säger pv.

Ja, det där med räkgrytan säger han inte, men tänker det nog.

Foto: AP

När jag kollar min mobil, hittar jag en bild från AP.
"Morgon", står det.
Och Mickel Räv som smyger omkring i frostnupet gräs där ute på Ekerö.

5 kommentarer:

Cecilia N sa...

Nu har jag läst ikapp såpass att jag fick vara med om pElles sista resa.

Tack lille pElle för dina fina brev här på bloggen.

Hälsa katten Jansson som bodde i vårt stall. Han ser ut ungefär som du.

Anonym sa...

Ha en riktigt skön ledig dag!! Kram Åsa

Eva i Tyresö sa...

AP har fångat mogonstämningen fint.
hoppas ni kan fira er femårsdag på ett bra sätt men du är väl trött?

Steel City Anna sa...

Man får gratulera :)

Elisabet. sa...

Cecilia N: jag hoppas att pElle ser dina rader, då hälsar han nog till Jansson ,-)

Åsa: detsamma!

Eva i Tyresö: visst var det!

Steel City Anna: vi firar nog med god middag, stekt torsk ...,-)