torsdag 31 januari 2013

En vanlig dag ...

Mattias. Världens Snällaste Butikschef.

Jobb från kvart i nio till ett.
Fyller på bröd - dels vårt eget som Anne-Marie redan har gräddat - och så Östras.
Tar hand om mejerileveranserna .., ordnar beställningen från Skånemejerier (tänker på LindaLotta) och från Wapnö.
Prickar av .., signerar.
Fikar tillsammans med Mattias.
Varannan torsdag arbetar jag förmiddag och det är enda gången jag har någon att prata med i fikarummet.
Vad surrar vi om?
Det nya  morotsbrödet ..., och gårdagens kundkortskväll.

Löser sedan Lena till frukost.
Tar emot värdeposten och stora brev.
Textar och fixar blädderblocket som står i entrén .., berättar att Lenas V75-andelar kommer att finnas i helgen och då vet jag många kunder som blir lyckliga.
"Jaha, är det Picasso som är i farten ...?" säger en äldre herre och smajlar snällt.
Beställer hönsfrimärken. postogram och vackra påsar med blommotiv.
Småpratar med Mattias som sitter på chefens kontor och funderar över frukt -, och gröntbeställningen till Hembergs.


Sista timmen hoppar jag in som andrakassörska och fyller in kolonialvaror.
Satsar på godis, papper och schampo som alltsammans är nära kassorna.



När klockan är ett, tackar jag för mig.
"Jobbar du i morgon?" frågar Lena.
Jo, det gör jag.
"Bra, då får vi arbeta tillsammans, det är inte ofta!" säger hon och det gör mig glad.

Kör hemåt.
Häpnar över hur isen brutits upp likt knäckebröd bara .., ja, det är när jag passerar Steninge och jag svänger in på parkeringen och går ner till stranden.



Piren ligger dold under isflaken ..., och ett sällskap kajor har upptäckt nya sittplatser.



Hela tiden hörs  d å n e t   av vågorna som som slår mot ismassan ..., och jag tänker att oj, sån tur att man inte är sjöman eller kvinna och måste vara ute till  havs en sån  här dag.


Sen är jag hemma.
Solen flödar .., gräset är grönt .., jag hör talgoxepjut och svimmar nästan av lycka.
Gör mig kaffe och tar en macka .. , harry leker med en boll .., sigge nilsson spatserar upp mot slänten och vänder sig ideligen om ..., jag tänker på pElle som ligger i frysen och hjärtat fylls av ett slags vemod .., och så tänker jag på Turtlan som inte längre har sin pappa i livet ..., skickar ett sms med bild av kaffekoppen till barnen ..., får ett sms av sonen som har namnsdag.

Ja, just det. 
Det är Ivar idag. 
Det heter han efter den morfar han aldrig hann träffa.





11 kommentarer:

Ulf sa...

Jag bara ler. Du är mästerlig på att beskriva en helt vanlig dag. Vackra bilder.

Ulrika sa...

Jag jobbade fram till 2 ungefär, sen bestämde jag att vi (Max och jag) ville ut i solskenet när det nu behagade dyka upp.
Tänkte att vi far upp till gruvan här i Striberg. Och visst, vi for ditÅT, men jag körde vilse (i Striberg! Borde få medalj för det, haha) och vi hamnade till slut i Greksåsar istället.
Helt ok det med. Gick en stund där, for sen hem och värmde mig med vinst-teet, som är jättegott! Och tänkte på Turtlan jag med.

Nu blir det fritid några timmar, med stickning och kramande på rallysnubben, innan det blir mer jobb senare ikväll.

Allt mellan Himmel och Potatisåker sa...

Åh, vad du skriver fint!

Anonym sa...

Jag blir så glad av dina fina texter - lugnt och fint om jag så säger. Bilderna är ljuvliga! /monika

SoF sa...

Så häftigt med isen - det har jag aldrig sett i verkligheten.

Elisabet. sa...

Ulrika, Madeleine, monika och SoF: det var en alldeles fantastisk dag ... man blev nästan rusig av glädje!

Elisabet. sa...

Madeleine och monika: ps. tack för snällorden! Dom värmer .., och ack, om dom kunde värma fötterna också, här är så förfärligt golvkallt! Ds.

Jessica sa...

Som vanligt underbart att läsa om din vardag och ditt jobb.
Stor igenkänningsfaktor ;)

Steel City Anna sa...

Härliga bilder på isen!

Ruta Ett sa...

"isen har brutits upp som knäckebröd"...så skriver bara en från våra norra regioner, som ätit "filbryta" eller "smollanedi", som maken säger.
En skånska utan närmare kontakt med en norrlänning skulle inte förstå den bilden. :-)

Elisabet. sa...

Jessica: ,-)

Steel City Anna: visst är det!

Ruta Ett: det tänkte jag aldrig på .., egentligen hade söndersmulat tunnbröd - filbrytan är perfekt som exempel - varit mera bildlikt!
Nu ler jag när jag skriver det här.